Golf kommer som elbil - vi har kørt den

Næste generation af VW's storsællert kommer også som el-bil

I bytrafik virker den elektriske Golf afstressende og komfortabel.... og om natten sætter du den bare i stikkontakten, så er den klar igen næste morgen.
I bytrafik virker den elektriske Golf afstressende og komfortabel.... og om natten sætter du den bare i stikkontakten, så er den klar igen næste morgen.

Det er som om el-bilshysteriet har lagt sig lidt, men det er ikke, fordi el-bilen endnu en gang har lidt døden. Der er bare langt imellem dem. Efter introduktionen af Renault Fluence og Nissan Leaf kommer VW på banen næste år med en el-drevet version af først Up og senere den nye Golf VII.

I forbindelse med en kongres for vindenergi i Bella Center i København i denne uge, havde VW taget fire styk el-drevne Golf Blue-e-motion med, der blev stillet til rådighed til testkørsel for pressen.

De fire styk Golf Blue-e-motion er foreløbig kun prototyper baseret på den nuværende Golf VI, og VW tester teknikken af under forskellige forhold og på vidt forskelligt publikum, inden de altså næste åt introducerer en el-drevet version af den nye Golf VII.

LÆS OGSÅ: Brugt VW Golf for en hund

Golf Blue-e-motion er udstyret med en el-motor, der har maksimal ydelse på 115 hk (85 kW) og en konstant ydelse på 69 hk (50 kW), og den får strøm fra en 315 kg tung lithium-ion batteripakke, der ligger i bagagerummet.

Afstressende
Rækkevidden er under optimale forhold 150 km, og Blue-e-emotion er udstyret med en række features, der hjælper dig med at holde en optimal rækkevidde. Under testen i København, var der dog en af Golferne der gav op og måttes skubbes.

Ligesom på mange almindelige biler genindvender Blue-e-motion bremseenergi, hvor el-motoren fungerer som generator og oplader batteriet igen. Via en skiftekontakt på rattet kan du i fire trin justere, hvor meget den skal motorbremse og dermed, hvor megen strøm den skal generere, når du slipper speederen.

Du kan også vælge mellem tre køreprogrammer – Normal, Eco og Range – der optimerer teknikken og finder det rette kompromis mellem maksimal rækkevidde og maksimal dynamik. Kører du i Normal-program, har du alle 115 hk til rådighed og en maksimal topfart på 135 km/t., men er optimal rækkevidde din højeste prioritet, kan du vælge Range-program, hvor topfarten bliver reduceret til 95 km/t. og airconditionanlægget er slukket for at forlænge rækkevidden.



Vi prøvekørte Golf Blue-e-motion i København og et kort stræk på motorvej, og som med alle andre el-biler er Blue-e-emotion en afstressende og komfortabel oplevelse.

Paranoia
Da el-motoren yder sit maksimale drejningsmoment helt fra bunden, er Blue-e-motion hurtig nok til at frembringe lidt dækhvin, hvis du er hurtig på speederen, og den er perfekt til at udnytte smuthullerne i trafikken.

Op til 40 km/t. udstøder den noget, der kunne minde om motorlyd – dog ikke for førerens fornøjelse, men for at advare fodgængere og cyklister, så de opdager den ellers tyste bil i tide.

Blue-e-motion er nem at køre, men du skal lige vænne dig til, at den motorbremser kraftigt på de sidste meter hen mod krydset. Du bliver belønnet med en forbrugsmåler, der ryger ned i det grønne felt og viser, at du regenererer energi.

VW Golf Blue-e-motion er en yderst behagelig oplevelse, men som med alle andre el-biler gør den begrænsede rækkevidde dig lettere paranoid, også selv om de prøver at overbevise os om, at det dækker det daglige kørselsbehov for langt størstedelen af os.

Når VW i 2013 introducerer en el-drevet version af Golf VII, forventes prisen at være på niveau med en Golf 1,4 TSI med 122 hk., altså lige i omegnen af 300.000 kroner.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere