Den første super-Audi

Sport quattro fra 1980'erne er den mest rå Audi - nogensinde

Sport quattro har kortere akselafstand end på en nymodens A1, og med den stejle forrude og de brede skærme giver det et, måske ikke kønt, men så i hvert fald brutalt udseende. (Foto: Audi)
Sport quattro har kortere akselafstand end på en nymodens A1, og med den stejle forrude og de brede skærme giver det et, måske ikke kønt, men så i hvert fald brutalt udseende. (Foto: Audi)

I 1983 havde Audi tabt verdensmesterskabet til italienske Lancia, og de fleste kunne godt se hvorfor.

For mens Lancia havde skabt en centermotorbil med kort akselafstand, oksede Audi stadig rundt med den oprindelige Audi quattro, som var baseret på en almindelig Audi 80.

Men Audi byggede videre på det coupé-design, som havde været så afgørende for mærkets succes de foregående år, og resultatet blev Sport quattro. Og selv i dag ligner den noget, du skal behandle med respekt, som den står foran mig på en bundfrossen svensk skovsø og damper fra den varme motor.

LÆS OGSÅ: Audi har købt Ducati

Nok er den 28 år gammel, men når du trykker på speederen og løfter omdrejningstælleren op mod de røde streger, mærker du, at de 306 hestekræfter fra den femcylindrede turbomotor stadig kan sparke fra sig, selv om du lige skal hen over en massiv mængde turbotøven.

Undskyld, Tom
At køre en Sport quattro er som at gå i krig med en boksepude, når du lige har spillet Playstation.

Du har ingen assistentprogrammer til at hjælpe dig, ingen ESP, ingen ABS og ingen dobbeltkoblingsgearkasse med fancy skiftepadler på rattet. Du er overladt til dig selv og dine køremæssige færdigheder – og finder hurtigt ud af, at det krævede mere end almindelig meget hår på brystet at tæmme vildskaben dengang i 1980'erne. Men det kunne topkørere som Walter Röhrl, Stig Blomqvist og Michelle Mouton.

Det var Audis guldalder (sorry, Tom K.).

TV: LÆS alt om den helt nye Audi A3

Kig dig over skulderen, og du opdager en anden karakteristika ved Audi Sport quattro. Akselafstanden blev forkortet med solide 30 centimeter, hvilket reducerede bagsædet til det, du bedst kan beskrive som en læderbetrukket hylde. Faktisk er der kortere mellem akslerne end på en nymodens A1.

Hvis du nænner det, kan du hive turbomotoren op omkring de 6500 o/min, hvor den gamle coupé skubber dig pænt tilbage i sæden. Lyden fra den 5-cylindrede rækkemotor er i særklasse, og på et glat underlag som en frossen sø, griber Sport quattro overraskende godt fat med sit permamente firehjulstræk, godt akkompagneret af en hel del rumsteren fra differentialer og anden mekanik i undervognen.

Legenden lever
Godt 300 hypper lyder måske ikke af alverden i dag, men når du tænker på, at Sport quattro vejer mindre end en VW Polo, bliver det faktisk ret vanvittigt. Og så er det værd at bemærke, at de sidste udgaver af rallybilen ydede mere over 600 heste ... Alligevel lykkedes det aldrig Audi at vinde Verdensmesterskabet.

Men legenden lever stadig. Der blev bygget lidt mere end de 200 krævede eksemplarer af Sport quattro, og Audi tjente formentlig ikke en eneste D-mark på nogle af dem. Det kunne du til gengæld have gjort, hvis du havde købt en. Ifølge Audis egen ekspert – som trofast fulgte mig under hele køreturen – fik et italiensk indregistreret eksemplar for nylig hammerslag på 250.000 euro. Jeps, der er nogle, der er vilde med quattro ...

1 af 2 Legenden viser naturligvis flere tegn på sin fremskredne alder, ikke mindst i kabinen, hvor det kantede 1980'er-design får dig til at tænke på en ghettoblaster. (Foto: Audi)
2 af 2 Sport quattro har kortere akselafstand end på en nymodens A1, og med den stejle forrude og de brede skærme giver det et, måske ikke kønt, men så i hvert fald brutalt udseende. (Foto: Audi)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere