Thyrring: Danmark har brug for en ny racerbane

Fremtidens kørere mangler et springbræt, mener Thorkild Thyrring

Jan Magnussen – i Corvetten til venstre – er en af de danske racerkørere, der har opnået enorm succes på alverdens racerbaner. Her slås han Sebring-banen mod Sebastian Bourdais i Peugeot og Corvettekollega Oliver Gavin. (Foto: AP)
Jan Magnussen – i Corvetten til venstre – er en af de danske racerkørere, der har opnået enorm succes på alverdens racerbaner. Her slås han Sebring-banen mod Sebastian Bourdais i Peugeot og Corvettekollega Oliver Gavin. (Foto: AP)

– At nå til tops i motorsport kræver – foruden et ekstraordinær talent – benhård disciplin og en fokuseret indsats helt fra de unge år. Men den vigtigste forudsætning af alle er et udstillingsvindue. Et sted hvor kørerne kan markere sig og henrykke med deres egenskaber bag et rat, siger topkører og primusmotor bag Den Internationale Racing Festival i København, Thorkild Thyrring.

– Med det in mente virker det nærmest absurd at dansk motorsport ikke har haft en nationalarena siden Roskilde Ring lukkede i 1968. Jo, der ligger tre racerbaner i Jylland – Ring Djursland, Jyllandsringen og Padborg Park. Men ligesom Danmarks nationalsport, fodbolden, er repræsenteret i Parken i København, så har også motorsporten brug for en nationalarena, der er placeret tæt på hovedstaden, som kan fungere som et springbræt til det internationale rampelys, fortsætter Thyrring.

– Trods denne mangel på sjællandsk asfalt har Danmark gennem de seneste fyrre år fostret nogle af verdens bedste racerkørere: John Nielsen, Tom Kristensen, Jan Magnussen, Kris Nissen og jeg selv. Vi har hjemtaget verdensmesterskaber, europamesterskaber og andre internationale mesterskaber. Det vidner om en dedikation, der rækker langt ud over det sædvanlige, mener Thyrring.

Det nye kuld
I kølvandet på disse store danske racerkørere, står stjernefrø som bl.a. Kevin Magnussen, Marco Sørensen.

– Ligesom kørere før dem, har de taget den klassiske vej gennem motorsporten: fra gokart til formelbiler. Og fælles for dem er, at de – som vi 'gamle' – er blevet 'tvunget' til at søge væk fra Danmarks grænser i håbet om at etablere en karriere som professionel kører, siger Thyrring.

– I til tider middelmådigt materiel, har de leveret præstationer, der lå langt over, hvad der krævedes af andre, for at gøre opmærksom på sig selv i mængden af konkurrenter. Forgæves har de ansøgt i tusindvis af danske firmaer om støtte for at kunne købe sig ind i de rigtige team, i de rigtige serier, påpeger Thorkild Thyrring.

LÆS OGSÅ:  Magnussen drømmer om en Corvette

Fra et idrætsmæssigt synspunkt, mener Thorkild Thyrring, at det er uforståeligt, at vi i Danmark, på den ene side hylder vores racerhelte samtidig med, at vi vender dem ryggen, når de kæmper for at etablere sig. I de år, hvor behovet for økonomisk hjælp og støtte er størst, overser mange virksomheder det eksponeringspotentiale, de unge racertalenter rummer.

– Først når karrieren er på hjul, og den store kontrakt er i handskerummet, kommer sponsorkronerne på bordet, siger han.

FDM går forrest
– Tiden er for alvor moden til nytænkning. Et interessant tankeeksperiment er at forestille sig, at der for 30-40 år siden var opstået et The Copenhagen Grand Prix. Tænk, hvis København i dag kunne have del i den medieopmærksomhed og eksponering, der følger med de allerstørste motorløb. Hvad ville Monaco være uden sit F1-Grand Prix andet end et falleret kasinomekka, hvor kinesiske rigmænd kunne udstille deres dårlige manerer, spørger Thyrring.

I det perspektiv er det glæder det Thorkild Thyrring, at der i pitten foregår et tæt samarbejde mellem FDM og Dansk Automobil Sports Union (DASU) i et både seriøst og fremrettet projekt med henblik på igen at kunne etablere en racerbane i nærhed af Hovedstaden.

Anført af FDM's direktør Thomas Møller Thomsen, har FDM med etableringen af FDM Sjællandsringen i 2007 helhjertet påtaget sig en aktiv rolle, som frelser af dansk. Lykkes, det vil det på sigt betyde, at talentudviklingen ville få bedre kår.

– For det er en nødvendighed, at de kommende talenter kan vises for offentligheden. For uden eksponering og bevågenhed fra medierne risikerer vi blot, at de forbliver gode talenter i stedet for nye racerstjerner, vi med stolthed kan hylde i Danmark, slutter Thorkild Thyrring.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere