17 fede nyheder fra New York

New York Auto Show er optimisme i højt gear - men det går stadig skidt

Hvis det var muligt at tage pulsen på alverdens bilgiganter ville mange af de klassiske, kendte mærker have en svag, uregelmæssig puls. Og hjertestarteren ville blive kørt i stilling.

Det er dog ikke ligefrem det man netop har oplevet på New York Auto Show, hvor showet var karakteriseret ved en tydelig optimisme. Det er f.eks. skønt at Chysler har fået modet tilbage og i år præsenterer en helt ny udgave af den legendariske Viper, som i femte generation stadig er udstyret med en alt andet en økovenlig V10 på 8,4 liter og 640 heste.

Men de heftige nyheder og flotte gevandter dækker stadig over besvær og fortsatte behov for investeringer.

De store Detroitfirmaer har dog lært lektien fra krisen, og har siden 2008 hentet titusinder arbejdspladser tilbage til USA - blandt andet gennem nye omkostningseffektive fabrikker, som gør det langt mere rentabelt at producere i USA end tidligere.

Og imod alle forventninger genvandt GM igen førstepladsen målt i solgte biler. Alle troede ellers at VW ville overtage tronen i 2011. Det kniber lidt mere for Ford:

Ford taber
Selvom Ford er kommet stærkt ud af finanskrisen og tjener penge, har Ford på verdensplan mistet salg på stort set alle modeller, som virksomheden fremstiller.

Focus er der f.eks. blevet solgt 72.000 færre biler af på verdensplan i februar i forhold til februar 2010. Kigger man på salget på hjemmemarkedet ser det dog noget bedre ud for Ford, som har vundet 9 procent i forhold til første kvartal 2010. Sidste år faldt Ford-aktien i øvrigt med 33 procent til trods for, at Ford er blevet bedre til holde på pengene.

Vinderne er især koreanerne, som stormer frem både hvad angår markedsandele og salgstal. (se tallene til højre).

Kia vinder
Kia har f.eks. øget sit verdenssalg med 19 procent i 2011 i forhold til 2010 - og Kia-Hyundai har endda overhalet Ford, som med 5.2 mio. solgte biler er på en samlet sjetteplads.

Også indiske Tata stryger frem. Alene i marts har Tata hentet 28 procent i forhold til marts 2010.

Sort Europa
I Europa ser det slemt ud for visse bilfabrikanter for tiden: Honda har mistet 28 procent af sit salg, Renault også 28 procent, Mazda har mistet 24 procent og Opel har tabt hele 19 procent. Netop disse bilfabrikker savner nyheder i den efterhånden meget vigtige b-klasse (Honda Jazz, Renault Clio, Mazda2, Opel Corsa).

LÆS: Lille Audi med stor motor

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere