København ombygget til racerbane

På fredag spærres området syd for Carlsberg af, så racerbilerne kan komme til

Mere end to kilometer betonværn med 3,5 meter høje sikkerhedshegn af stål på toppen - omkranser banen ved Den Internationale Racing Festival i Valby. Det handler alt sammen om sikkerhed. (Foto: Mads Dreier)
Mere end to kilometer betonværn med 3,5 meter høje sikkerhedshegn af stål på toppen - omkranser banen ved Den Internationale Racing Festival i Valby. Det handler alt sammen om sikkerhed. (Foto: Mads Dreier)

Med mindre end en uge til racer-løjerne går i gang ved Carlsberg, er arrangøren i fuld fuld sving med at line op til festen.

På blot tre dage bygges racerbanen med områdehegn, sikkerhedshegn, autoværn og betonklodser. Og når det hele er overstået søndag aften, og de sidste publikummer har forladt pitten, tager det blot et døgn før området igen er tilbage til normalen.

(Se indslaget fra sidste gang i herover)

I år går banen ad Vigerslev Allé fra Vestre Fængsel og hele vejen op til Hotel og Restaurationsskolen. Ved Toftegårdsplads drejes der 180 grader rundt, og det går mod Sjælør Boulevard, der lægger asfalt til en kort, men spændende afstikker. Herefter fortsætter den vilde køretur ude på Vigerslev Allé.

Ud imod publikum er banen flankeret af betonautoværn som dem, der benyttes på de danske motorveje.

Ambulancer og brandvæsen på plads
– Det er temmelig meget beton. Hele 2195 meter betonvæg skal opstilles, og oven på betonvæggen placeres sikkerhedshegn i 3,5 meters højde, fortæller arrangør Thorkild Thyrring.

– Men den slags arrangementer bliver ikke til virkelighed uden utrolig velvillighed fra myndighederne. Den Internationale Racing Festival kan derfor ikke sende nok tak og roser til Københavns Kommune for et fantastisk givende og hjælpsomt samarbejde, siger Thorkild Thyrring.

Efter kommunes godkendelse afholdes der møder med Politi og Københavns Brandvæsen, hvor deres ikke uvæsentlige involvering præciseres og klarlægges. Desuden stiller Københavns Brandvæsen med ildslukkere banen rundt samt naturligvis, lægeambulancer og førstehjælpspersonel.

Se indslaget i fuld længde her på Youtube

Sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed
At lukke offentlige veje og gader, er ikke noget 'man bare gør'. Busruter skal omdirigeres, og det kan kun ske med villig assistance fra Movia busselskab.

Beboerne i området skal informeres om arrangementet, og der skal indrettes et slusesystem, så deres hverdag forstyrres mindst muligt.

El- og vandforsyningen skal struktureres af hensyn til de mange udstillere og salgsboder.

Og så er der selve banen, der naturligvis godkendes af DASU (Dansk Automobil Sports Union), når den står færdig.

– Intet overlades til tilfældighederne. Det handler om sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed! Og den er i top. Ligesom banens officials er professionel uddannede svingdommere, der kan informere racerkørerne på banen om mulige forandringer, forklarer Thyrring.

Tak til de frivillige
Slutspurten i byggeriet sættes ind fredag aften, når de berørte gader spærres af for almindelig trafik. Derefter kan helleanlæg fjernes, tribuner opsættes sammen med lydanlæg og speakertårn, så publikum let og sikkert kan færdes på arealet.

Når banen er anlagt, og portene åbner lørdag 21. april klokken otte, bemandes publikumsfunktionerne med frivillige entusiaster, der blandt mange varierende funktioner varetager billetsalg til de populære køreture, service, sikkerhed og diverse andre forfaldende opgaver.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere