Automatgear - er det noget, du gider?

Er der virkelig andre end bedstefædre og taxachauffører, der gider køre med automatgear? Hvad med dig?

I dag er der en tendens til at vi i stigende grad vælger automatgear i Europa. Selv i et land som Danmark er mængden af biler med automatgear hastigt voksende på trods af, at afgifterne gør dem markant dyrere (ofte merpriser på 30.000-60.000 kroner)
I dag er der en tendens til at vi i stigende grad vælger automatgear i Europa. Selv i et land som Danmark er mængden af biler med automatgear hastigt voksende på trods af, at afgifterne gør dem markant dyrere (ofte merpriser på 30.000-60.000 kroner)

I artiklen " Godt gået: Danmarks billigste hybridbil" fortæller vi om den helt nye Toyota Yaris Hybrid, som er en bil, der pr. defintion har automatgear. Traditionelt har danskerne ikke været til automatgear - tværtimod sætter mange lighedstegn mellem køreglæde og muligheden for selv at vælge gearet på den gammeldags måde.

Som kommentator Hans F. fra Nationen udtrykker det:

- Er der virkelig nogen ud over morfædre, taxachauffører eller til nød langtursbilister, der gider køre med automatgear?

Og ja, det er der!

I dag er der en tendens til at vi i stigende grad vælger automatgear i Europa. Selv i et land som Danmark er mængden af biler med automatgear hastigt voksende på trods af, at afgifterne gør dem markant dyrere (ofte merpriser på 30.000-60.000 kroner).

BMW dropper manuelt
Volvo oplyser at mere end tre ud af fire af købere af de større biler vælger automatgear, og hos Mercedes og BMW har man helt undladt at markedsføre bestemte modeller med manuelt gear i de større modelserier.

Det er dog ikke en udvikling, der rammer hele Europa, og i Italien er manuelt gear således stadig det mest foretrukne gear hos Volvo.

Med til at skubbe udviklingen i gang er tekniske løsninger, som gør automatgearet mere brændstofsbesparende - og i mange tilfælde mere økonomiske end de manuelle - det gælder f.eks. for VW, Ford og Volvos såkaldte dobbeltkoblingsgearkasser, hvor den traditionelle og forslugne momentomformer er erstattet af automatiserede koblinger.

Men hvordan er det egentlig med din vilje til at købe automatgear?

1 af 2 Dobbeltkoblingsgear er kendt som DSG, Powershift, S tronic etc. To koblinger styrer hver sin halvdel af gearene, og et gearskift finder sted ved at åbne den ene kobling og lukke den anden. Koblinger og gearskift styres af aktuatorer (skifterobotter). Ses på biler fra VW/SEAT/Skoda/Audi, Volvo, Ford, BMW, Porsche, Alfa Romeo o.a. Her en 7-trins fra Audi
2 af 2 I dag er der en tendens til at vi i stigende grad vælger automatgear i Europa. Selv i et land som Danmark er mængden af biler med automatgear hastigt voksende på trods af, at afgifterne gør dem markant dyrere (ofte merpriser på 30.000-60.000 kroner)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere