Første test af VW CC

VW CC skal få dig til at tænke på Mercedes, men den koster som en Passat

Volkswagen CC er en 4-dørs coupé med mere sexede linjer end den almindelige Passat, der er indenunder. (Foto: VW)
Volkswagen CC er en 4-dørs coupé med mere sexede linjer end den almindelige Passat, der er indenunder. (Foto: VW)

Der er Volkswagen Passat. Rugbrødsmodellen. Hr. Fornuftig. Ingen overraskelser. Ingen fine fornemmelser. Revisorens foretrukne. Er du en blærerøv, må du finde en anden forhandler. Og dog.

For piller du karrosseriet af en Passat og iklæder den et mere elegant dress, bliver den til Passat CC, og så er der pludselig trykket på de knapper, Volkswagen sjældent rører ved.

Modellen stammer fra 2008, da Volkswagen rullede ind på det voksende marked for de såkaldte 4-dørs coupeer med det, der nok må betegnes som den mest sexede Volkswagen nogensinde. Og dog.

LÆS OGSÅ: Første billeder af faceliftet Passat CC

For i erkendelse af at 'Passat' og 'sexy' bare aldrig bliver to ord, man siger samme dag, hedder den fra nu af blot VW CC. Det står i øvrigt for Comfort Coupé, hvis du skulle være i tvivl.

Men ud over navnet er det småting, de har ændret. Den store kølergrill, der lignede noget fra en Audi, er blevet erstattet af en mere diskret, og forlygterne har ikke længere hængeøjne som forgængerens.

Bagtil er de bobleformede baglygter erstattet er mere regulære lygter med LED-grafik, og selv om det måske lyder, som om der er skruet ned for blærerøvseffekten, fremstår Volkswagen CC alligevel mere elegant end nogensinde. Ikke mindst fordi det lave tag, coupéformen og de svungne linjer langs siderne er uberørte.

I kabinen er der ikke de store nyheder at berette om, men du får stadig sublim kvalitet og en hel del udstyr. Sportssæder, multifunktionsrat i læder, elektrisk parkeringsbremse som standard.

LÆS OGSÅ: Bullshit eller fremtid?

Til gengæld er der en række nyheder på ekstraudstyrslisten – så som massagefunktion i forsæderne og et radarsystem, der spotter en ledig parkeringsplads og helt automatisk foretager den parallelparkering, du aldrig fik lært. Åh ja, og så har Volkswagen CC også fået elektronisk bagklap, som popper op, når du stikker en fod ind under kofangeren.

Der er stadig meget Passat over CC, og det er bestemt ikke nogen kritik! Du får en god blanding af komfortable og sporty køreegenskaber (tilsat en ekstra knivspids dynamik, da CC har sportsundervogn som standard), og ikke mindst en håndfuld fine motorer.

Revisorfornuft
Her er basisversionen klart værd at overveje. En 1,8-liters-motor lyder måske ikke af meget i motorrummet på en coupé-limo med luksus-appeal, men den har turbo og 160 hk og leverer varen med et stærk, jævnt træk op gennem de seks præcise gear. Alternativet er en 2-liters diesel med 140 hk (18,9 km/l) eller 170 (18,2 km/l) hk, men her kan du sagtens nøjes med den svageste (som faktisk er ret stærk) og i stedet bruge pengene på en DSG-gearkasse.

De power-hungrende kan så nappe den 2-liters turbobenziner, der deler motor med Golf GTI – eller den 300-hestes V6 ...

Den 160 hk stærke version får du for blot 429.000 kroner plus det løse, hvilket kun er 10.000 kroner mere end den almindelige Passat med samme motor og Highline-udstyrsniveau – og det er altså en sølle merpris at betale for et mere spændende indslag i hverdagen. Det vil selv din revisor give dig ret i.

0 kommentarer
Vis kommentarer