Den danske racerbil

I Gram i Jylland ligger Aquila Racing Cars, der bygger formidable racerbiler

Kørestillingen i en Aquila er mere liggende end siddende. Larm, bulder og brag fylder kabinen mellem hvert lynhurtige gearskift. Inspirationen til Aqila CR1 er hentet i de tidligere Gruppe C-biler fra Le Mans guldalder. (Foto: Thomas Nielsen)
Kørestillingen i en Aquila er mere liggende end siddende. Larm, bulder og brag fylder kabinen mellem hvert lynhurtige gearskift. Inspirationen til Aqila CR1 er hentet i de tidligere Gruppe C-biler fra Le Mans guldalder. (Foto: Thomas Nielsen)

Drømmen havde ligget og ulmet altid, men det var først i 2005, at Anders Bonde og Dan Suenson pludselig fik mulighed for at realisere deres drøm om at bygge racerbiler.

Ikke som før, hvor det var ombyggede familiebiler, der blev brugt på de danske racerbaner – nej, de byggede en rigtig racerbil, helt fra bunden.

Bilen skulle ligne en rigtig racerbil, direkte fra Le Mans. Faktisk var det fra starten et mål i sig selv, at den første Aquila racermodel blot behøvede et sæt klistermærker på siden, før den var klar til deltagelse i verdens hårdeste 24-timers racerløb.

LÆS OGSÅ: Vilddyret fra Jylland

Inspirationen blev hentet i de tidligere Gruppe C-biler fra Le Mans guldalder og CR1, som Aquila-modellen hedder, er en to-sædet coupéformet racer designet eksklusivt til racerløb. Et andet hovedmål var at bygge en racerbil, der var billig at holde kørende. Derfor er bilens monocoque-karosseri fremstillet i aluminium, mens sikkerhedszonen omkring køreren og rammen til motoren er bygget i højstyrkestål.

Klassisk undervogn
Det vindglatte karrosseri med de karakteristiske kurver over hvert hjul er lavet i glasfiber og de enkelte dele, som motor- og frontcover, fjernes let i store, individuelle stykker. Siddende i det trange racercockpit er udsigten ud ad den konkave forrude fremragende, da næsepartiet er lavt og udformet med størst mulig aerodynamisk effekt for øje.

Undervognen er klassisk med dobbelt wishbones, aktive pushrods og trevejsjusterbare støddæmpere. Naturligvis er det foruden ridehøjden også muligt at justere hjulophængene samt om hjulene skal spidse eller sprede på deres trædeflader. Således kan Aquilaen indstilles til den perfekte opsætning på enhver racerbane.

Og så er der motoren, hjertet i enhver racerbil. Takket været sin visionære konstruktion er det muligt at tilpasse flere forskellige racermotorer i rammen umiddelbart bagved kabinen. Med CR1 tog Aquila fra begyndelsen hensyn til, at den ikke kun skulle køres af professionelle. Du kan vælge en fire-liters V8-motor fra BMW med 315 hk, eller den fascinerende V8-motor fra BMW M3, der efter et par racermodifikationer leverer enorme 475 hk. Er det ikke nok – og det er det jo sjældent 'nok' i en racerbil – kan du vælge to hidsige versioner af GM's historiske V8-motor. Enten på 6,2-liter eller 7-liter med henholdsvis 450 hk eller 550 hk.

Præstationerne? Den slags snakker man ikke om i motorsport. Det handler om omgangstider. Alt andet er uvæsentligt. Holder du ikke forrest, er der naturligvis noget galt (Læs: Du er ikke hurtig nok!).

Uanset motorvalg ledes kræfterne til de hærdebrede baghjul via en sekventiel gearkasse fra Hewland med skiftepaler monteret bag rattet.

Kørestillingen i en Aquila er mere liggende end siddende. Spændt fast i racerselen er der udsigt til kølerribberne på toppen af forskærmene. Racersædet er tyndt, på grænsen til det ikke eksisterende, og du mærker alle undervognens bevægelser i balderne.

Le Mans forude
Larm, bulder og brag fylder kabinen mellem hvert lynhurtige gearskift, og kun din racerhjelms bløde polstring stopper dit hoved i at blive mast op af nakkestøtten, når accelerationen flår i de mønsterløse racerdæk.

Trods sin korte levetid har Aquila CR1 allerede en imponerende sejrsstatistik, og udbredelsen af den danske racerbil vækker for alvor genhør på de internationale racerbaner. Vi har endnu til gode at opleve den for fuld blæs på Le Mans, men med Aquilas succes er det forhåbentlig kun et spørgsmål om tid.

Bilen deltager i Biler ved Carlsberg den 21.-22. april. Læs mere om det arrangement her.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere