Fiat Punto med tryk på

Fiat har faceliftet Punto, droppet de sære tilnavne og langet den en meget lille, men virkelig velfungerende motor

Det foregående facelift spolerede en af smukkeste minibiler. Nu minder Punto mere om det oprindelige design fra 2005 med en enkel og stilren front
Det foregående facelift spolerede en af smukkeste minibiler. Nu minder Punto mere om det oprindelige design fra 2005 med en enkel og stilren front

Fiat har givet Punto endnu et facelift for at holde liv i den et par endnu, inden en helt ny står klar. Men denne gang spiller de kosmetiske ændringer en birolle, for den største nyhed eller mindste er implementeringen af den lille 2-ylindret 0,9-liters Twinair-motor. Det må helt afgjort være det mest ekstreme eksempel på downsizing, vi hidtil har set.

I Fiat 500 passede den lille motor perfekt, da den gjorde oplevelsen af den lille retrobil komplet, men kan den lille motor også klare sig i den markant større Punto.

Kræfter nok
Det kræver ikke mange kilometers kørsel i den nye Punto 0,9 Twinair, før al skepsis er kørt bagud. Den lille motor snurrer hurtigt op i omdrejninger med en mere harmonisk og vibrationsfri motorgang, end du oplever med samme motor i en 500, hvilket skyldes et nyt svinghjul med kontravægte og andre motorophæng. Motoren har også en bedre respons fra lave omdrejninger og lider ikke under den elastik-effekt, du har i en 500.



Test af den nye Fiat PandaTest af den nye Fiat Panda



Hold dig fra økoknappen
Det er nemt at holde fart i Punto, og motoren trækker imponerende godt fra 2.000 til lige over 5.000 o/min og selv ved motorvejshastighed mister den på intet tidspunkt pusten. Hvor du i en 500 må nøjes med fem gear, er Punto udstyret med en seks-trins manuel gearkasse med bedre skifte, og gearingen passer, så du har fin mellemacceleration i stort set alle gear.

Trykker du på Eco-knappen reduceres drejningsmomentet fra 145 Nm ved 2.000 o/min til 110 Nm ved 2.500 o/min for at reducere forbruget, men det reducerer køreglæden, så hold dig fra knappen

Overordnet set lider Punto ikke under den ekstreme form for downsizing, og den unikke turbineagtige lyd bidrager med noget karakter til køreoplevelsen.



Lancia Stratos - 70'ernes mest vindende rallybilLancia Stratos - 70'ernes mest vindende rallybil



Tilbage til rødderne
Det gør det også lettere at bære over med, at Punto stadigvæk ikke rammer rent dynamisk set med et styretøj, der kunne være skarpere og en undervogn, der kunne være lidt mere spændstig. Affjedringen er dog blevet bedre og hjulstøj er bedre dæmpet, og Punto kører godt nok til, at den hører til i den bedre halvdel af miniklassen.

Udover implementeringen af Twinair-motoren har Punto fået ændret frontdesignet endnu en gang, hvilket er positivt, da det foregående facelift spolerede en af smukkeste minibiler. Nu minder Punto mere om det oprindelige design fra 2005 med et en enkelt og stilren front, og bag til er der en ændret kofanger, og der står hverken Grande eller EVO på bagklappen, men kort og godt Punto. Så fik Fiat ryddet den forvirring af vejen.

Mere udstyr
Interiøret er også frisket op med nyt farver og materialer, og instrumentbordet kommer i to versioner, hvor basis-modellen Pop (fås kun som 1,2 og 1,4-liters motor) har samme instrumentbord, som den oprindelige Punto fra 2005, hvor de øvrige udstyrs-versioner kører med det mere lækre og smartere instrumentbordet fra Punto Evo, der kom i 2009. Generelt er udstyrsniveauet løftet, og priserne sænket.

Fiat Punto matcher stadigvæk ikke de bedste i klassen dynamisk set, men med den lille Twinair-motor har den fået en unik karakter og sammen med det stilrene og stadigvæk friske design er Punto en af de mest attraktive minibiler.

1 af 3 Bagtil finder du en ændret kofanger, og der står hverken Grande eller EVO på bagklappen, men kort og godt Punto. Så fik Fiat ryddet den forvirring af vejen.
2 af 3 Interiøret er også frisket op med nyt farver og materialer, og instrumentbordet kommer i to versioner, hvor basis-modellen Pop (fås kun som 1,2 og 1,4-liters motor) har samme instrumentbord, som den oprindelige Punto fra 2005. De øvrige udstyrsversioner får det mere lækre instrumentbord fra Punto Evo, der kom i 2009. Generelt er udstyrsniveauet løftet, og priserne sænket
3 af 3 Det foregående facelift spolerede en af smukkeste minibiler. Nu minder Punto mere om det oprindelige design fra 2005 med en enkel og stilren front
0 kommentarer
Vis kommentarer