Nybilpriser er vildledende

Find din indre Låsby Svendsen frem og hjælp Danmark ud af krisen, når du køber ny bil

Sådan en Corsa koster 110.000 kr. på papiret. Men ifølge eksperne skal du mindst have 5000 kr. og leveringsomkostningerne gratis som rabat på selv en billig ny bil
Sådan en Corsa koster 110.000 kr. på papiret. Men ifølge eksperne skal du mindst have 5000 kr. og leveringsomkostningerne gratis som rabat på selv en billig ny bil

Listepriser er vejledende – ja ikke engang det – de er nærmere vildledende. Rabatten kan svinge voldsomt fra bil til bil, men der skal falde en rabat ved hvert eneste bilkøb.

– I gamle dage kostede biler det, de kostede. Men nu er priserne ikke til at stole på, og der skal forhandles om alt. Som absolut minimum skal leveringsomkostningerne plus en rabat på 5000 kroner være med i handlen, siger Jørgen Staal, der rådgiver private i at købe bil.

Han har arbejdet som bilforhandler i 25 år, kender bilverdenen indefra og står derfor med stærke kort på hånden, når han forhandler aftaler hjem for sine kunder.

LÆS OGSÅ: Ny bil: Grib telefonen - spar kassen

For mange er det en voldsom udfordring at skulle prutte om prisen og handle med en erfaren bilforhandler. Men ifølge Professor i forbrugeradfærd, Torben Hansen, er der kun en vej til at komme af med din krejler-angst.

Øvelse gør mester
– Danskere har generelt svært ved at vise følelser i det offentlige rum, og det kan man let komme til, når man forsøger at prutte om prisen. Der er jo risikoen for, at det ikke går godt. Vi skal simpelthen blive mere professionelle og sige til os selv: 'Det her kan jeg godt håndtere uden at blive følelsesmæssigt involveret'. Det eneste, der virker, er at gøre det igen og igen, indtil angsten er væk. Der kan jo ikke ske noget ved det, man kommer i hvert fald ikke til at betale mere end den første pris, siger Torben Hansen.

Hjælp os ud af krisen - prut om prisen
Det er ikke kun din privatøkonomi, der lysner, når du kræver et mærkbart afslag i prisen på din nye bil. Du hjælper samtidig hele Danmark ud af den genstridige krise, vi lader til at sidde fast i. Professor i forbrugeradfærd på CBS Torben Hansen forklarer, hvorfor vi hjælper virksomhederne, når vi presser dem på prisen.

– Et af de største problemer i Danmark – og vi har mange problemer – er, at vi har en dårlig produktivitet i forhold til udlandet. En af løsningerne på dette er, at markedet udfordrer virksomhederne på efterspørgselssiden. Det gælder uanset, om man prutter om prisen, eller om man efterspørger bedre kvalitet, siger han.

LÆS OGSÅ: Demo-bil kan blive dyr

– Det, at man kan spille virksomhederne ud mod hinanden, gør, at de bliver nødt til at gøre tingene bedre og blive mere effektive til det, de gør. Og det er uanset, om det gælder i forhold til prisen, kvaliteten eller leveringen. Alt hvad der gør, at efterspørgselssiden udfordrer udbudssiden, gør økonomien bedre.

– Det kan godt være, at den enkelte virksomhed ikke synes, det er så godt, men på makroplan er det ganske udmærket for Danmark, forklarer Torben Hansen.

– Ville det ikke være bedre, hvis vi gav fuld pris for varerne?

– Det gælder kun på kort sigt. På lang sigt er det faktisk en bjørnetjeneste. Det får virksomhederne til at slappe af og dermed blive mindre effektive. Og det er altså ikke godt i en globaliseret verden, hvor effektivitet er det vigtigste.

– Så virksomhederne burde faktisk takke de forbrugere, der prutter om prisen, mener Torben Hansen.

1 af 2 Bilsalget er på vej i den rigtige retning, og flere finder læderet frem og køber ny bil. Men i krisetider er det vigtigt ikke at give en krone for meget for sin bil. Derfor skal du finde den indre Låsby-Svendsen frem, når forhandleren prøver at overbevise dig om en yderst rimelig listepris. . (Genre/arkivfoto: Thomas Lekfeldt)
2 af 2 Sådan en Corsa koster 110.000 kr. på papiret. Men ifølge eksperne skal du mindst have 5000 kr. og leveringsomkostningerne gratis som rabat på selv en billig ny bil
0 kommentarer
Vis kommentarer