I 50’erne og 60’erne var det overalt i Vesteuropa rigtig god stil at transportere sig selv og sin date fremad på en nypudset Vespa-scooter. Siden gik glansen en smule af Sankt Gertrud (som man sagde dengang). Salget faldt, og de unge kastede deres kærlighed i andre retninger.
Nu skal scooter-eventyret tilbage på sporet. De trendy unge skal atter farte ud i byen iført Vespa. Dette kræver en fornyelse af brandet, og derfor har Vespa-importøren valgt at alliere sig med unge brand designere fra KEA – Københavns Erhvervsakademi.
Ikke kendt nok
- Vores udfordring var og er, at kendskabet til Vespa blandt danskere under 50 år simpelthen er for lavt. Ønsket er derfor at appellere til de unge, trendorienterede målgrupper – og at kæde Vespa sammen med en helt særlig, urban, frihedselskende livsstil, forklarerdirektør Robert Hansen fra PG Danmark, som importerer Vespa.
Brand design-eleven Julie Lindholm Andersen var en af de studerende, som målrettet tog opgaven på sig:
- Det var et spændende arbejde, men også afsindig hårdt at få idéer til, hvordan man kan skabe buzz omkring brandet – og gøre det til andet og mere end en genstand på et museum, siger Julie Lindholm Andersen.
Harley med jetmotor - se den blive fyret afAnderledes branding
Julie Lindholm Andersen valgte sammen med resten af arbejdsgruppen at lægge ud med målgruppeinterviews med 10 internet-bloggere.
- Vi nåede frem til at PG Danmark bør udnævne en række Vespa-ambassadører. Nogle stærke trendsættere, som ikke er ’slidt op’ af at figurere i mediebilledet. Disse skulle så præsenteres i et fanzine placeret på caféer, i biografer og den slags, forklarer Julie Lindholm.
Andre grupper kastede sig ud i busreklamer og hushøje billboards i retrostil, som understreger Vespa’en som seriøs konkurrent til cykel, bus og bil. En gruppe fokuserede på, at Vespa i visse tilfælde vil kunne erstatte firmabiler og dyre taxa-ture.