Ugens kup: Lynhurtig Honda til lavpris

En af 90'ernes mest velkørende biler er til salg for 43.000 kr. på Bilbasen

Rigtige Honda-entusiaster bliver drømmende i blikket, når talen falder på Civic-modellerne årgang 1990-1991
Rigtige Honda-entusiaster bliver drømmende i blikket, når talen falder på Civic-modellerne årgang 1990-1991

Rigtige Honda-entusiaster bliver drømmende i blikket, når talen falder på Civic-modellerne årgang 1990-1991.

- Den er kendt for at være en af de mest velkørende Honda'er gennem tiden, fortæller Honda-entusiast Christian Ejstrup fra Sæby i Nordjylland.

Christian har ejet en lang række Hondaer gennem tiden, for det meste mellemklassebilen Civic, og lige nu kører han i den bil, som han mener, er den mest vellykkede af de "normale" Honda'er til dato: Honda Civic VTEC fra 1990.

Honda'en havde en undervogn, som selv helt nye biler ikke er i stand til at overgå med hjulophæng med dobbelte wishbones hele vejen rundt. Den slags skal du op i supersportsvogne for at få tilsvarende i dag.

Motoren ydede nominelt 160 hk ved 7.700 omdrejninger, hvilket betød at den havde en literydelse på hele 100 hk - en præstation som end ikke en Ferrari 348 kunne overgå tilbage i slutningen af 80'erne da VTEC-systemet dukkede op.

Se bilen her

Hele 171 hk
Christian har tunet Hondaer hele sit voksne liv, men den her er ikke tunet, fortæller Christian. Alligevel yder motoren 171 hk på rullefelt. Da bilen blot vejer 925 gør det den gamle Civic til en ren racer.

Det er da også en sorgfuld Christian Ejstrup, der er tvunget til at sælge sine drømmes bil. Familien har ikke råd til at have mere end en bil, og selvom der er meget godt at sige om den gamle Civic, er den langtfra praktisk med sin lille kabine og tre døre.

- Jeg er ked af, at jeg ikke kan beholde den. Af økonomiske årsager er vi nødt til at have en mere praktisk bil. Desuden mener min kæreste, at Hondaen er lidt for hård, forklarer Christian Ejstrup.

Civic'en er i forvejen ikke verdens mest komfortable bil, og med nye, hårdere bøsninger i undervognen er den sag bestemt ikke blevet bedre.

Hondaen havde ry for at køre godt, men også ry for at ruste. Christians Honda er da heller ikke rustfri. Der er begyndende rust i bagskærmene og en lille rustskade omkring det oprindelige hul til antennen.

Bilen er oprindelig tysk, og en af de forrige ejere har desværre fjernet antennen og spartlet hullet ud. Det har givet lidt rust. En anden skønhedsfejl er en mindre bule bagpå.

Det eneste der for alvor trækker ned i det samlede indtryk er den uoriginale bad boy-motorhjelm - så hvis du ønsker dig en Honda Civic i standard-look, skal du på jagt efter en ny motorhjelm.

Se også: Træt af pensionsopsparing? Køb en gammel Porsche

- 43.000 kroner en fair pris for den bil, men det er da klart at nogen mener at det er dyrt for så gammel en bil, indrømmer Christian.

Men prisen er faktisk lav i forhold til hvad sådan en koster i udlandet, fortæller brugtbilekspert Ebbe Sommerlund fra Bilbasen.

- En helt original Civic VTEC fra 1990 kan koste en herregård, så 43.000 kr. er rimeligt, siger Ebbe Sommerlund fra Bilbasen.

Christian kan kontaktes på telefon 2223 4304

1 af 4 Bilen er udstyret med Momo-rat, men det originale rat følger med i handlen.
2 af 4 Det er en sorgfuld Christian Ejstrup, der er tvunget til at sælge sine drømmes bil. Familien har ikke råd til at have mere end en bil, og selvom der er meget godt at sige om den gamle Civic, er den langtfra praktisk med sin lille kabine og tre døre.
3 af 4 Motoren yder nominelt 160 hk ved 7.700 omdrejninger, hvilket giver mtoroen en literydelse på hele 100 hk - en præstation som end ikke en Ferrari 348 kunne overgå tilbage i slutningen af 80'erne da VTEC-systemet dukkede op.
4 af 4 Rigtige Honda-entusiaster bliver drømmende i blikket, når talen falder på Civic-modellerne årgang 1990-1991
0 kommentarer
Vis kommentarer