Se og hør Toyotas nye Le Mans racer

I denne video kan du se og høre Toyotas nye racer, som skal tage kampen op mod Audis dieselracer

Toyota har officielt meldt sig ind i kampen i sportsvognsdivisionens nummero uno - 24 timer løbet Le Mans.

Se og hør bilen udefra

Toyota bliver som bekendt den første bilproducent som stiller op med en hybridbil. Forklaringen er naturligvis, at Toyota har stor succes med teknikken i sine hverdagsbiler og på verdensplan har solgt mere end 3,5 millioner hybridbiler. Alene i år lancerer Toyota hele tre nye hybrid- og plug-in hybridbiler på det danske marked

Hvis du hører til dem, som er skuffet over den lidt fimsede lydbillede som Audi og Peugeots dieselracere giver, er der heldigvis godt nyt: Toyotaens 3,4 liters V8'er sørger for klassisk racerlyd både for chaufføren og for publikum. I indslaget kan du høre hvordan elmotoren kører i seks sekunder før benzinmotoreren starter og hjælper til.

Den tekniske begrundelse for at benytte hybridteknik er brændstoføkonomien. Den er nemlig en mindst lige så vigtig faktor i motorsport som mange hestekræfter og dynamiske egenskaber. Bilens V8-motor suppleres ved acceleration af en kraftig elmotor og gør også bilen i stand til at køre på el alene over en kortere strækning.

Bilnyheder - 5. feb. 2012 - kl. 12:09 TV: Gæt bilen og vind vintergrej

Samler energi op
Frem mod en kurve opsamles den energi, racerbilen udvikler under nedbremsningen. Når raceren forlader kurven, anvendes den opsamlede energi til en kraftigere acceleration ud af kurven. På den måde bliver racerbilen både hurtigere og udnytter brændstoffet ekstra effektivt.

- Det er en fantastisk og lidt surrealistisk oplevelse at se den nye fuldblods hybrid-racer køre i pitten på ren el uden en lyd. Og så i samme øjeblik den accelererer op i fart, kommer et herligt brøl fra den potente benzinhybridmotor,” fortæller René Mouritsen fra Toyota Danmark A/S.

Bortset fra 2009 har Peugeot måtte se Audi og især Tom Kristensen køre med sejren i 24 timers løbet i Le Mans, som er og bliver det største for sportsvognene.

Hybridsystemet kalder de THS-R (Toyota Hybrid System – Racing), men Toyota har heller ikke sagt noget om, hvor kraftig elmotoren bliver. Til sammenligning har den biturboladede diesel-V8’er i Peugeots hybrid ca. 550 hk og elmotoren 60 kW.

Se også: Motorbabe vil være psykolog
Stort potentiale
Toyota har, ifølge engelske Racecar Engineering, udtrykt irritation over, at det Le Mans-reglerne sætter grænsen ved 500 kJ for, hvor meget energi, bremsesystemet må opsamle. Toyota mener selv, at de sagtens kunne opsamle 1 MJ ved nedbremsninger.

Selve energien bliver opsamlet i en superkapacitor, leveret af japanske Nisshinbo. Det ser ud til at Toyota heller ikke har besluttet sig for, om elmotoren skal trække på forhjulene eller baghjulene. Reglementet fra FIA kræver, at systemet kun må trække på to hjul. Begge muligheder bliver stadig testet.

Systemet med frontmotor leveres fra Aisin AW, mens systemet til baghjulene stammer fra Denso.

0 kommentarer
Vis kommentarer