Mærkeligt: Anders' bil ruster i sæderne

Anders Drejers Chevrolet er rusten - i kabinen. Chevrolet kan ikke forklare hvorfor

Da Anders Drejer fra Præstø i Sydsjælland forleden læste her på EB, at Chevrolet havde solgt 87 druknede biler uden at oplyse køberne om det, fik han bestyrket sin mistanke om at også hans bil havde været udsat for noget usædvanligt.
Da Anders Drejer fra Præstø i Sydsjælland forleden læste her på EB, at Chevrolet havde solgt 87 druknede biler uden at oplyse køberne om det, fik han bestyrket sin mistanke om at også hans bil havde været udsat for noget usædvanligt.

Da Anders Drejer fra Præstø i Sydsjælland forleden læste her på EB, at Chevrolet havde solgt 87 druknede biler uden at oplyse køberne om det, fik han bestyrket sin mistanke om at også hans bil havde været udsat for noget usædvanligt.

Se rusten i indslaget herover

Efter at han for tre år siden købte sin nye Chevrolet Tacuma, har han haft bilen på værksted ikke mindre end tolv gange for at få udbedret en lang række ting. Blandt andet har bilen fået ny toppakning og repareret aircondition-anlægget. Alt sammen var garantisager, men de mange problemer irriterede alligevel Anders Drejer.

Rust i speederen
Børnesygdommene får en ekstra tand, da han opdager at bilen er rusten forskellige steder, blandt andet i undervogn, i sædebeslag, pedalerne og på kabine-udløseren til tankdækslet. Noget bliver udskiftet, andet bliver nødtørftigt repareret.

Men i efteråret opdager Anders, at rammen inde i bagsæderne er tæt på at være gennemtæret. En skade, som ikke umiddelbart kan lade sig gøre under normale omstændigheder fordi rustangreb normalt ikke opstår i en tør kabine.

Anders henvender sig til forhandleren i Vordingborg, som indleder endnu en garantisag og bestiller nye bagsæder hjem fra fabrikken i Korea. Men da sæderne kommer hjem er også de rustne, og det samme er anden omgang sæder, som bliver bestilt hjem, og her fire måneder efter har Chevrolet ikke været i stand til at løse problemet.

Se også: Bilejere føler sig bondefanget af Chevrolet

Chevrolet ved ikke noget
Og det undrer Anders Drejer, som gennem forløbet ikke er blevet klogere på hvad der har udløst de udsædvanlige rustangreb.

- Jeg er ikke blevet informeret om årsagen, siger Anders Drejer.

- Det eneste jeg ved, er at værkstedet fortæller mig, at de nye sæder er lige så rustne som sæderne i min bil, siger Anders Drejer.

Har du oplevet lignende problemer - skriv til berner@eb.dk

Hos Chevrolet Danmark beklager man sagen.

- Jeg må være dig svar skyldig på hvorfor de ruster, siger Dorthe Elimar Arvin, der dog understreger at man nok skal få hjulpet Anders Drejer med problemerne. Og nu prøver man altså tredje gang.

Ifølge Advokat Lennart Fogh har fra FDM, har Chevrolet har et rimeligt antal udbedringsforsøg.

- Hvor mange afhænger af situationen og omstændighederne, siger Lennart Fogh, der tilføjer, at den samlede tid for afhjælpning af problemet også skal holde sig inden for en rimelig tid.

En af forklaringerne på hvorfor det tager så lang tid er ifølge Dorthe Elimar Arvin, at der er tale om en bilmodel, der ikke bliver fremstillet længere.

- Men på så ny en bil, hvor købelovens reklamationsfrist og garantien ikke er udløbet endnu, bør der normalt ikke være problemer med at få sådanne reservedele inden for en relativ kort tid, mener Lennart Fogh fra FDM.

På Ekstra Bladet følger vi op på sagen, når vi ved mere om den ...

0 kommentarer
Vis kommentarer