Kendt filmbil solgt for millionbeløb

Den berømte Delorean fra filmen Tilbage til Fremtiden er solgt på auktion for 541.000 dollar. Se og læs historien

Tidsmaskinen som var baseret på en Delorean og blev kørt af skuespilleren Michael J. Fox som Marty McFly i filmen Tilbage til Fremtiden III, er netop blevet solgt på en auktion i Californien for den anseelige sum af 541.200 dollar.

Bilen var en ud af i alt syv biler, som blev anvendt i trilogien, og den eneste af de tre overlevende biler, som i dag er i privateje.

Tunet VW-motor
Den solgte bil var bygget om til en offroader. Den originale Delorean undervogn og motor blev erstattet med et chassis fra en ørkenracer (buggy) og en tunet VW-motor.

Inden bilen kom i privat eje, stod den opstaldet i 14 år i Universal Studios, hvorefter den blev solgt, adskilt og restaureret til original stand fra filmen.

Og i sidste weekend blev den solgt videre for hvad der svarer til 3.081.000 danske kroner.

Men hvad var det egentlig for en bil, som Universal Studios benyttede?

Den irsk producerede Delorean havde en kort levetid, og blev udelukkende fremstillet i årene 1981 til 1983 og i blot 8.583 stk. Måske godt det samme, for den Delorean DMC-12 var trods sit tekniske ophav fra Lotus, Volvo og Renault ikke nogen køremaskine.

Bygget af Colin Chapman
Oprindelig blev bilen udviklet af ireren John DeLorean, men det viste sig hurtigt, at DeLorean ikke havde helt styr på hvad der duede, og hvad der ikke gjorde. Men det havde Lotus-fadderen Colin Chapman, som overtog den oprindelige prototype fra 1976 og strippede den for alt hvad han ikke mente kunne holde i virkelighedens verden.

Colin Chapman genbrugte mange dele fra egne modeller. Blandt andet var hele affjedringen og chassisetrammen taget direkte fra Lotus Elan. Også det udvendige bar præg af forbindelsen til Lotus, idet bilens designer, italieneren Giugiaro har ladet Deloreans streger overføre til den senere Lotus Esprit (omend mange sportsvogne fra den tid lignede hinanden).

Konstruktionen var i øvrigt alt andet end let som en Lotus: DMC 12 blev nemlig konstrueret på en monocoque af glasfiber og efterfølgende bygget op af plader i rustfrit stål.

Teknikken hentede Lotus hos Volvo og Renault. Motoren er en Volvo B28, som i denne sportsversion bærer navnet PRV6.

Gearkasse fra Renault
Gearkassen kom fra Renault sportsvogn Alpine. Selv om bilens karrosseri lægger op til en centerplaceret motor, så blev motoren monteret bag bagakslen på langs med gearkassen foran.

Den lidt uheldige konstruktion lagde hele 65% af egenvægten på bagakslen, hvorfor DMC-12 ikke har de bedste køreegenskaber. Hurtig var den heller ikke. Den 2,8 liters motor ydede blot 130 heste, og sammen med en automatgearkasse og den uheldige vægtfordeling gjorde det ifølge dem, der har prøvet sådan en, Delorean DMC-12 til alt andet end en drivers car.

200.000 dollar
Alligevel kan en velholdt Delorean indbringe 200.000 dollar ved salg.

I løbet af de tre års produktion blev der ikke fremstillet to helt ens biler. Der blev således skabt 8.583 forskellige udgaver af DeLorean, hver bil blev håndbygget og man rettede hele tiden på bilen, da hovedparten af bilerne findes i USA, der menes at ca. 6000 stadig findes i USA og et par hundrede i Europa.