Folie beskytter din bil

Folie på bilen beskytter, ser godt ud og er med til at holde bilens gensalgsværdi oppe

Det er et møjsommeligt arbejdet at få folien til at ligge korrekt og sidde ordentligt fast. Foto: Motorsektionen.dk
Det er et møjsommeligt arbejdet at få folien til at ligge korrekt og sidde ordentligt fast. Foto: Motorsektionen.dk

Du kender det fra Taxa'erne, som er plastret til i farvestrålende reklamer og kradse farver. Taxabranchen har nemlig for længst opdaget fordelene ved at få pakket vogn-parken ind i beskyttende plast, som samtidig gør, at bilerne kan fungere som kørende reklamesøjlser.

Men det er ikke længere kun taxier, firmabiler og unge brian-typer, der pakket bilerne ind i beskyttende folie-lag. Folien er ved at slå igennem i bilbranchen

Fords lynhurtige Focus RS500 er en af de biler, som ab fabrik kan købes med et matsort folie-overtræk.

- Også ejere af mere eksklusive biler er i stigende grad begyndt at følge trop, fortæller Niki Funch fra bilsitet Motorsektionen.dk, som har besøgt en bilforhandler for at opleve processen ved selvsyn.

- Folie til biler er nemlig blevet en trend. Flere og flere ejere af dyre biler vælger folie fordi, de synes det ser godt ud, eller for at beskytte den dyre bils lak.

Folie på millionbilen
Adskillige af de nye biler, som bilforhandler MLA i København sælger til hovedrige kunder, får lagt folien på.

Hos MLA er firmaet Special Sign i færd med at pålægge en matsort folie på en Bentley Continental GTC. Med en pris på rundt regnet 4,5 million kroner er Bentleyen en bil i den dyrere ende, og langt fra en bil, som man til hverdag ser i matsort.

Alle ydre dele bliver pakket ind, sidespejle, håndtag, skærme og grillen, og det tager cirka en arbejdsdag at udføre.

Når kunden bestiller opgaven, indhenter SpecialSign en skitse af din bil, for at vide præcis hvor meget folie der skal bruges, og kan derfra udregne en præcis pris til kunden.

Når kunden har godkendt tilbudet, bliver folien bestilt hjem. Herefter mødes SpecialSign med kunden hos forhandlere, kunden eller på SpecialSigns eget værksted, og arbejdet kan påbegyndes.

Regn med tre dage
Bilen skal være vasket grundigt på forhånd, og inden starten neutraliseres alle urenheder med en væske, som fjerner fedt og snavs. På den måde binder folien bedre på lakken.

Folien bliver lagt på stykke for stykke, nænsomt og med præcision. Her er det yderst vigtig at komme godt ind i alle falser og kanter. Det er nemlig her at folien har det med at løsne sig.

Hele processen tager en dags tid, men kunden skal være forberedt på at undvære bilen i to-tre dage, fordi bilen dagen inden opgaven skal varmes op til stuetemperatur.

Når folien er på, skal bilen stå inden natten over, så binderen på bagsiden af folien får ordentlig fat i lakken.

Folien kan sagtens tåle hverdagens vaskehaller, og den er også UV-beskyttet, så den ikke falmer i solens lys.

Højere gensalgsværdi
Folien fås ensfarvet eller med print efter dit hoved, og du kan for den sags skyld få printet billeder af dine børn på bilen, hvis det er det du ønsker.

Der er forskel på folie. Der er god og mindre god folie. De dyre folier er tykkere og beskytter bedre, så du slipper for stenslag, bilka-ridser og falmet lak. Det betyder i øvrigt noget for bilens gensalgsværdi.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Kom nu ud af busken, Dyrby