AMG snyder

De kalder den CLS 63 AMG. Det kræver normalt en V8-motor på 6,3 liter - men i miljøets hellige navn er den skrumpet til 5,5 liter. Det viser sig dog at være en detalje ...

Faktisk har Mercedes udviklet en hel mani med at gøre motorer større end de er. Alle topmodeller fra AMG har et skilt med 6,3 på – selv om V8'eren ikke er større end 6208 ccm. Tyskerne runder op, med en undskyldning om, at den 6.3-liters V8, de fremstillede i 1960'erne, jo er legendarisk.

Men med den nye CLS har de løftet de kreative regnemetoder til nye højder, for dagens V8-motor er altså kun på 5,5 liter – eller små 800 ccm mindre end lovet. Til gengæld har Mercedes givet den to turboladere, så der er 525 hk og 700 Nm, hvilket er mere end du nogensinde vil få brug for.

LÆS OGSÅ: Voldsom Mercedes med 660 hk

Der er selvfølgelig dem, for hvem det slet ikke er nok. Ud over de 2,4 millioner ekvipagen koster som udgangspunkt, kan de så lægge 169.033 kroner oveni for AMG's Performance-pakke, hvor ydelsen stiger til 557 hk og 800 Nm. Samtidig medfølger et spærredifferentiale, motorhjelm i kulfiber, røde bremsekalibre og en hæk-spoiler. At skulle betale ekstra for en hækspoiler kan virke lidt mærkeligt med en bil til 2,4 millioner kroner, men når nu du er i gang …

Mere miljøvenlig
Måske var det bare, fordi AMG havde nogle modelskilte tilovers, at der stadig står 6.3 over det hele. Men pointen er naturligvis, at Mercedes gerne vil have, at deres sportslige modeller bliver lidt mere miljøvenlige, men uden at ejerne opdager det. Problemet er dog, at for den, der kører en af AMGs topmodeller, er det ikke lige meget, om der står 5.5 eller 6.3 på bagsmækken.

LÆS OGSÅ: Miljøkatastrofe hos AMG

Hvis du har brug for 525 hk for at komme til og fra kontoret, er den globale opvarmning nok ikke din største bekymring, og den slags mennesker skal der naturligvis også være plads til. Men ifølge Mercedes bruger den nye 5,5-liters turbomotor en tredjedel mindre brændstof end den gamle 6,3- liters V8. Det vil nu nok kræve at du kører den meget pænt, hvilket ingen gør, så besparelsen forbliver en ret teoretisk størrelse – akkurat som den 7-trins automatgearkasses øko-indstilling, hvor motoren stopper, bare den ser et lyskryds, og skifter gear med samme entusiasme som din mormor. Så der går ikke ret lang tid, før du sætter den i Sport, Sport Plus eller Manuel.

Lyd for alle pengene
Den gamle V8 var kendt for et lydspor, der kunne få veganere til at flygte skrigende ned i kælderhalsene. Men de nye turbomotorer er som regel alt for stille! Det problem har AMG løst ved at lade en del af udstødningsgasserne passere forbi turboladerne, så V8-bulderet er bevaret, hvilket gør det nemmere at nyde bilen.

På mange måder er en CLS den perfekte bil. Der er fire døre, men alligevel ligner den en coupé på grund af den lave taglinje. Mere vigtigt er det derimod, at CLS har en helt ny elektronisk undervogn.

LÆS OGSÅ: Mercedes SLS: Se monsteret på TV

Den giver stort set ingen krængning i kurverne, uden at det dog betyder, dine tandplomber falder ud, så snart du rammer en ujævnhed. Derudover er det, som om styretøjet er direkte forbundet med forhjulenes 19-tommer fælge. De var nødvendige for at give plads til bremseskiverne, der måler 36 centimeter i diameter. Og hvis det ikke er nok, kan du få et sæt keramiske bremseskiver, selv om de med danske afgifter løber op i en lille kvart million kroner.

Latterligt hurtig
Dem kan du nu hurtigt få brug for. Testbilen havde både de keramiske bremser og Performance-pakken. Den er latterligt hurtig! Det mindste vrik med højrefoden udløser et frydefuldt bulder fra V8'eren, med en bas så dyb, at selv Rihanna-koncerten i Herning blegner. Allerede i standard-udgaven klarer den 0-100 km/t. på 4,4 sekunder – hvilket rækker så rigeligt til at sætte det meste fra Porsche på plads – uanset om du bruger skiftepalerne til den 7-trins gearkasse på rattet, eller bare lader monster-V8'eren klare gearskiftene selv.

Det eneste minus? Skiltene som siger 6.3, og som jo ikke passer nogen steder. Men det er nemt. Du kan bare bestille din CLS AMG uden. Det bliver så også en del sjovere, når du møder en Ferrari-ejer ved et lyskryds …