Elbil er bedre end Mercedes

Landsholdsspillerne Christian Eriksen og Nicolai Boilesen var vildt imponerede over elbilen Renault Fluence

– Det er helt vildt, at den er så stille. Specielt når man holder ved et kryds. Man tror jo, den er gået i stå, udbryder Nicolai Boilesen, da han styrer rundt i København i en Renault Fluence med kollega Christian Eriksen på bagsædet.
– Det er helt vildt, at den er så stille. Specielt når man holder ved et kryds. Man tror jo, den er gået i stå, udbryder Nicolai Boilesen, da han styrer rundt i København i en Renault Fluence med kollega Christian Eriksen på bagsædet.

De to 19-årige stjerneskud fra Ajax Amsterdam havde aldrig prøvet en elbil, før de sammen med resten af fodboldlandsholdet var på sponsorpleje-tur i denne uge. Storsponor DONG har smidt en ufattelig mængde kundekroner i det israelske elbil-projekt Better Place.

De to danskere er begge forsynet med en Mercedes CLC med automatgear og 1,8-liters benzinmotor som firmabil i deres hollandske klub. Set i det lys er det ganske forståeligt, at elbilens accelerationsevne kom bag på dem. Mere overraskende er det, at resten af køreoplevelsen helt overgår den komforten i stjernebilerne

Duer ikke i Holland
– Sædet er bedre end mit eget. Det kan jeg da mærke med det samme, siger Christian Eriksen, allerede inden han kører ud på sin første prøvetur i en el-bil på Østerbro i København. Han roder lidt med nøglen og gearstangen og bliver først lidt forvirret af, at der ikke kommer nogen hørbar reaktion fra bilen. Kun lys i instrumentpanelet.

– Den siger jo ingenting, udbryder han.

LÆS OGSÅ: Tank et batteri

– Jeg er meget overrasket over den. Den kører rigtigt godt. Det er bare lidt skidt, hvis man skal ha' den i Holland, for der er jo ingen batteriskiftestationer eller ladestandere, siger han.

Better Place's repræsentant skynder sig at forsikre , at der er store planer om at rykke massivt ind i Holland. Han er med i bilen som anstandsdame og GPS på trods af, at Fluence har indbygget GPS som standard, så den altid kan finde hen til nærmeste skiftestation.

– For mit vedkommende ville det være helt fint med en elbil, siger Christian Eriksen, der ligesom Nicolai Boilesen kun har haft kørekort i et års tid.

– Jeg kører kun ti km om dagen, så rækkevidden er ikke noget problem. Og jeg tror, det bliver nemt at vænne sig til at lade den op. Det er jo ligesom med en telefon. Man sætter den bare i stikket, når man kommer hjem.

Helt vildt stille
Og hans jævnaldrende kollega fra Ajax Amsterdam er mindst lige så imponeret.

– Den er mere følsom på speederen. Hurtigere end min Mercedes. Den reagerer lynhurtigt, og der er jo vildt meget power i den, siger Boilesen, der har lidt længere til arbejde end Christian Eriksen.

LÆS OGSÅ: Billigere at køre i ny elbil

– Det bliver vel til 50 km om dagen, men det er jo ikke noget problem i forhold til rækkevidden.

Det er tydeligt, at ingen af dem havde forventet en køreoplevelse, der kunne måle sig med deres Mercedeser.

– Den er virkeligt god, og man sidder overraskende godt. Den er dejligt komfortabel.

Elbilen genoplader batterierne, når man slipper speederen. Ved at bremse lader den kraftigere, og Boilesen bliver hurtigt opmærksom på opgaven.

– Man bliver jo nødt til at se lidt længere frem i trafikken, fordi man hele tiden vil sidde og lade batteriet op, forklarer han.