Hvilken biltype er du?

Er det rigtigt at speltbolle-segmentet kører Citroën Berlingo og caffe latte-folket triller rundt i gamle taxaer? Se livsstilsekspertens dom

Udtjente taxaer, der har flere på bagen, fylder stadig godt på vejene. Og det er en helt speciel type bilejere, der køber de bedagede tyskere. (Foto: Johnny Frederiksen)
Udtjente taxaer, der har flere på bagen, fylder stadig godt på vejene. Og det er en helt speciel type bilejere, der køber de bedagede tyskere. (Foto: Johnny Frederiksen)

Vis mig din bil, og jeg skal sige dig, hvem du er. Måske er du under tøflen derhjemme og lader den skrappe kone bestemme alt? Eller du har for travlt til overhovedet at bekymre dig om, hvilke signaler du sender til omverdenen med din bil? Måske er du et luksusdyr, der bare synes, at du altid fortjener det bedste?

Biler har tjekket nogle af de mest solgte biler i 2011 – plus en enkelt outsider, en gammel og brugt Mercedes – og bedt livsstilsekspert og forfatter Christine Feldthaus give bud på, hvem der kører hvilke modeller.

Citroën Berlingo
I 2011 er den franske Postmand Per-bil nr. 93 på listen over mest solgte biler i Danmark med 237 styk.

Berlingoen bliver ifølge Christine Feldthaus især købt af familier, hvor det er mor, der har bukserne på.

– Berlingoen er den praktiske bil til småbørnsfamilierne. Den har plads til børnesæder, barnevogne og bletasker ... Bilen bliver typisk købt af speltbolle-segmentet. Det er forældre i den kreative klasse, der er økologisk bevidste og har alle de politisk korrekte holdninger. For dem – især for konerne – er bilen et praktisk hjælpemiddel og ikke noget, der skal understrege en smart eller maskulin personlighed. For helt ærligt, der er ikke meget sexappeal over en Citroën Berlingo.

– Du kan godt sige, at Berlingoen typisk bliver købt af de familier, hvor der hverken drikkes mælk eller spises sukker, fordi mor har besluttet, at hele familien skal leve efter 'Kerne sundt'-bøgernes hellige budskaber.

Gammel, brugt Mercedes
Udtjente taxaer, der har flere på bagen, fylder stadig godt på vejene. Og det er en helt speciel type bilejere, der køber de bedagede tyskere.

– Her har vi med den kreative klasse og caffelatte-segmentet at gøre. Folk, som synes, at moderne biler er kedelige og uden personlighed. De vil have en bil, der stikker lidt ud og har en em af kreativitet over sig samtidig med, at den er praktisk. For i de gamle Mercedeser er der – præcis som i Berlingoen – plads til barnevogne og alle de andre ting en nybagt børnefamilie har brug for.

– Eneste problem ved den gamle model er, at den benzin- og CO2-mæssigt er alt andet end politisk korrekt. Så her bliver ejerne nødt til at argumentere med alt det skrald, der ellers bliver smidt ud, og at en gammel bil på en alternativ måde er god for miljøet, selv om den bruger meget benzin. For øvrigt kører familien ikke særlig meget, forsikrer de, for de bor jo selvfølgelig i nærheden af storbyen ...

Citroën C5
C5 er den 55. mest solgte bil i år. 691 eksemplarer er der foreløbig kommet på gaden.

– Det er jo bilen til ham, der elsker fransk brie og gerne vil være lidt 'arty farty' på den intellektuelle måde. Egentlig er det stort set samme type bil som en Ford Mondeo eller en Opel Vectra, men Citroën'en er alligevel lidt mere speciel og frankofil.

– Der er kælet mere for designet. Det er typisk en bil, som en arkitekt, en journalist eller web-designer, ville vælge. Måske kunne C5-ejeren også være i Audi- eller BMW-segmentet, men de mærker er der for meget forretningsmand og for lidt kreativitet over, synes altså C5-ejeren.

Følg Danmarks mest populære bilsite på Facebook

Fiat 500
Den lille italiener er nummer 20 på listen over de mest solgte biler i år – 1773 styk er blevet indregistreret ind til nu.

– I starten syntes alle, at Fiat 500 var enormt nuttet og retro-agtig på den charmerende måde. Fiat havde succes med at lave en pigebil på den fede måde og især mange smarte bypiger tog den til sig. For Fiaten udstråler lidt det samme som en ny taske, et par nye sko eller et nyt smykke – eller som den langt dyrere Mini Cooper. Den er chick og laber.

– Men efter bilforhandleren har lavet en leasingordning, som gør, at alle kan køre Fiat'en for cirka 1700 kr. om måneden, risikerer modellen at blive kvalt i sin egen succes. Nu er der så mange af dem på vejene, at den er blevet mainstream – og det er noget af det værste, man kan være blandt mode- og designinteresserede storbykvinder.

Mercedes-Benz E-klasse
Den store luksusbil er nummer 59. på listen over mest solgte biler i Danmark i år med 648 nyregistrerede eksemplarer.

– Det her er jo bilen for manden eller kvinden, der har penge nok og som har taget make up-firmaet L'Oréals slogan, 'Because I'm worth it', til sig. Der er noget patricievilla på Strandvejen med egen badebro og hang til luksus over denne her model, som køres af folk, der prioriterer køreglæde. Og som mener, at de altid fortjener det bedste af det bedste.

– Mange vil måske se E-klassen som en typisk mande-bil, men det kan snildt være en sej forretningskvinde, der vælger at købe en stor, maskulin Mercedes.

Ford Mondeo
Mondeo'en er den 19. mest solgte bil i Danmark i år. 1845 styk er blevet solgt.

– Ford Mondeo er den pragmatiske, fornuftige og kedelige bil. Det var Ford, der opfandt bilen, så der er noget stabilitet over den til forretningsmanden eller sælgeren, der kører 60.000 kilometer om året. Til gengæld er der ikke megen musik, kreativitet eller humor over modellen, som i mange år har været politiets foretrukne bilmærke.

– De, der køber den, har intet behov for at udtrykke deres personlighed gennem bilen – og har heller ikke noget behov for, at den vækker opsigt. Vi taler om folk med orden i tingene, og bilen skal bare fungere.