påhængsmotor er svær at stjæle

Jo større motor, des sværere er den at stjæle, fortæller bådsælger

Tre personer i kahytten på den polske Quciksilver Activ 675 Sun Deck, der er velegnet til vandski- eller tursejlads i en weekend
Tre personer i kahytten på den polske Quciksilver Activ 675 Sun Deck, der er velegnet til vandski- eller tursejlads i en weekend

Lette påhængsmotorer på under 60 hestekræfter er lette og stjæle, hvilket desværre ofte sker, når bander møder op i havnene med batteridrevet udstyr og vinkelslibere, hvor de hurtigt skærer bolte og låse væk og fjerner påhængsmotorerne, fortæller bådforhandler Arne Bøge.

På den polske Quciksilver Activ 675 Sun Deck forholder det sig mere besværligt, at stikke af med en to meter høj Mercury motor med 150 hestekræfter, motoren vejer samtidig 231 kilo.

- En så stor påhængsmotor er svær at håndtere på båden og derfor ikke sådan lige at stjæle, forklarer Arne Bøge til ekstrabladet.dk.

Den store kraftfulde motor betyder, at bådens tophastighed er 40 knob, hvilket er lidt over 70 km/timen, samtidig er den firetaktsmotor støjsvag, hvilket er en tendens for påhængsmotorer i dag.

Verdens største superyacht til 4,5 mia. kroner:

Bedre bundtræk
Arne bøge fra Bøges Både i Lunderskov har en yderligere forklaring på hvorfor Mercury 150 hk er stærk.

- Motoren er med kompressor og intercooler, der trækker luft ind i motoren og nedkøler indsugningsluften og det giver et bedre bundtræk og dermed mere effekt.

Quciksilver Activ 675 Sun Deck, der er til dag- eller weekendsejlads, koster 229.000 kroner, mens motoren koster 120.490 kroner, men køber man begge dele er prisen i alt på 336.000 kroner.

Båden, der kan betegnes, som en slags luksus-dagsejler, er i øvrigt godkendt til en motor helt op til 200 hk.