Flyvende bil er en realitet

Det er slut med at sidde i kø i trafikken. Verdens første godkendte flyvende bil er på vej

Den flyvende bil Terrafugia fået en officiel godkendelse som personbil af den amerikanske pendant til Trafikstyrelsen, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Det er den første kombinerede fly og bil, der opnår DOT-godkendelsen siden de nuværende sikkerhedsstandarder blev indført i 1970'erne. Foto: Terrafugia
Den flyvende bil Terrafugia fået en officiel godkendelse som personbil af den amerikanske pendant til Trafikstyrelsen, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Det er den første kombinerede fly og bil, der opnår DOT-godkendelsen siden de nuværende sikkerhedsstandarder blev indført i 1970'erne. Foto: Terrafugia

De første serieproducerede flyvende biler kan leveres i 2012, oplyser virksomheden Terrafugia.

I luften er der plads
Pointen med at kombinere bil og fly er, at der er plads nok i luften - i modsætning til de overfyldte indfaldsveje til amerikanske storbyer.

Tidligere i år har flybilen gennemgået en række simulerede crashtest for at sikre, at den lever op til dagens sikkerhedskrav for personbiler.

Modellen hedder Transition og er det eneste letvægtsfly, der har gennemgået denne type crashtest. Det vil blandt andet blive konstrueret med deformérbare sikkerhedszoner som i en almindelig bil, en integreret sikkerhedscelle i kulfiber og airbags til fører og passager.

Traditionelle laminerede ruder vil være for tunge for et letvægtsfly, og det kan være umuligt for piloten at se ud af ruden, hvis han flyver ind i en fugl. Derfor har flybilen fået dispensation for kravet om laminerede ruder, og har ruder i et polycarbonat-materiale.

Læs også: Rædselsfuldt kit til Lamborghini Gallardo.

Sådan letter og kører du
Flybilen kan lette fra en landingsbane på minimum 760 meter, og når du lander igen, er det meningen, at du klapper vingerne sammen, og kører hjem gennem den almindelige trafik. De elfoldbare vinger klappes sammen på 30 sekunder, hvorefter du slår propellen fra, og overfører motorkraften til en trinløs transmission, der trækker på baghjulene via en kardanaksel i kulfiber.

Motoren er en 4-cylindret Rotax på 1,2 liter, der kører/flyver på almindelig oktan 95.

Fordelen ved en flybil i stedet for et fly og personbil er desuden, at der ikke er nogen omkostninger eller tidsspilde for handling i lufthavnen, da du jo bare lander, og kører ud på vejen. I tilfælde af dårligt vejr, kan piloten lande på den nærmeste landingsbane, og køre videre på offentlig vej.

Kørekort og flycertifikat
Piloten vil skulle have almindeligt kørekort og certifikat til at flyve et ultralet fly. Terrafugia leverer flybilen inklusive et 20 timers teoretisk og praktisk kursus, og for købere, der i forvejen er piloter, kræves kun et mindre tillægskursus. Der er endnu ikke indhentet tilladelser til at overholde europæiske krav til luftfartøjer, men det følger snarest, skriver Terrafugia.

Læs: Biler forurener mere end fly

De første prøvekørsler/flyvninger forventes at kunne finde sted sidst i 2012. De første 100 købere har indbetalt depositum på $10.000, og den forventede pris for en køre/flyveklar flybil er $250.000 (1,3 mio. kr.).

Eventuelle danskere købere skal betale 25 pct. dansk moms oveni, men da registreringsafgiftsloven ikke tager højde for flyvende biler, er det umuligt at sige, om flybilen vil blive afgiftsbelagt som et fly eller en personbil.

1 af 4 I tilfælde af dårligt vejr, kan piloten lande på den nærmeste landingsbane, og køre videre på offentlig vej
2 af 4 Piloten skal have almindeligt kørekort og certifikat til at flyve et ultralet fly. Terrafugia leverer flybilen inklusive et 20 timers teoretisk og praktisk kursus, og for købere, der i forvejen er piloter
3 af 4 Hep, en flyverbil i carporten. Så kan naboerne komme an med deres Mondeoer og Passater
4 af 4 Den flyvende bil Terrafugia fået en officiel godkendelse som personbil af den amerikanske pendant til Trafikstyrelsen, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Det er den første kombinerede fly og bil, der opnår DOT-godkendelsen siden de nuværende sikkerhedsstandarder blev indført i 1970'erne. Foto: Terrafugia
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen