Da Toyota i denne uge var i Bruxelles for at præsentere deres bud på fremtidens bil, var det et dansk firma, der stod bag de nye idéer.
– Vi har udviklet et vindue til børnene på bagsædet. Det fungerer sådan, at hvis de kører forbi et træ, kan de pege på træet og få information om, at det står 57 meter væk. Eller de kan få at vide, at et træ hedder 'a tree' på engelsk, forklarer Simona Maschi.
Hun er partner i det lille firma, Copenhagen institute of Interaction Design (CIID), der har skabt vinduet for Toyota.
– Hvis børnene ser nogle får ude på en mark, de kører forbi, kan de bruge fingrene, som man også gør på en iPad, og zoome ind på fåret. På den måde kan de se dyret, som var det helt tæt på, selv om det måske i virkeligheden befinder sig 100 meter væk.
Abstrakt opgave
Det nye, hightech-vindue blev præsenteret på en stor workshop i Bruxelles for direktører fra store bilfirmaer som Mercedes, Citroën og Toyota. Ikke en typisk biludstilling, men et arrangement, der fokuserede på idéer om, hvad fremtidens biler skal kunne.
LÆS OGSÅ: General Motors ånder Toyota i nakken
– Da vi oprindeligt blev kontaktet af Toyota, havde de ikke en konkret opgave, det var mere abstrakt. Toyota vil gerne skabe grønne biler og er meget langt fremme inden for udviklingen af hybrid-modeller. Men de vil også gerne have, at Toyota-ejere i hele verden har en fornemmelse af japansk kultur og japanske værdier, når de sidder i deres bil, forklarer Simona Maschi.
Viden om Japan
Så i stedet for at kaste sig ud i udviklingen af en ny, teknologisk dims til bilen, begyndte medarbejderne på CIID et hel andet sted:
– Vi skulle finde ud af, hvad japanske værdier er for noget. Først købte vi en bog om japansk livsfilosofi. Dernæst kontaktede vi forskellige europæere, der havde et specielt forhold til Japan – mange af dem havde boet en årrække i landet.
LÆS OGSÅ: Toyotas renommé har fået dybe ridser
De interviewede blev alle spurgt, hvilke værdier de forbandt med Japan. Men ikke nok med det:
– Vi bad dem også give os noget musik, som i deres øjne var typisk japansk. Og nogle billeder, der også symboliserede landet.
Enkle værdier
På baggrund af alt det indsamlede materiale fandt folkene i CIID frem til, at to væsentlige, japanske værdier er:
1. Du må ikke spilde tiden.
2. Du skal tilegne dig så megen viden, som muligt.
– Og det var på baggrund af disse værdier, vi begyndte at tænke på, hvordan man kan bruge tiden til at tilegne sig ny viden, når man kører i en bil, forklarer Simona Maschi.
I sidste ende førte det til det interaktive vindue, Toyota præsenterede i Bruxelles i denne uge.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.