Baneræs for begyndere

Subaru STI Racing har rekorden som hurtigste firedørs bil på Nürburgring. Vi tester den vanvittige japaner - og os selv - på den legendariske Nordsløjfe

Subaruen i indgangen til den legendariske stejlkurve 'Karusellen'. Vi måtte ikke tage billeder på banen i 'åbningstiden', men ledelsen gav os en halv time bagefter, hvor vi kunne stoppe og fotografere.
Subaruen i indgangen til den legendariske stejlkurve 'Karusellen'. Vi måtte ikke tage billeder på banen i 'åbningstiden', men ledelsen gav os en halv time bagefter, hvor vi kunne stoppe og fotografere.

Boksermotorens dybe, raspende lyd og den gigantiske hækspoiler tiltrækker sig alt for meget opmærksomhed fra motorsportsentusiasterne ved startlinjen.

Jeg sidder bag rattet i en 300-hestes Subaru STI Racing. Mine hænder sveder og pulsen stiger, da jeg triller bilen helt hen til det betalingsanlæg, som giver mig adgang til verdens længste lukkede racerbane: Den legendariske 'Nordsløjfe' på Nürburgring.

Lige nu, på vej ud på min jomfrufærd på 'ringen', ønsker jeg mig hen i en langt mere diskret bil. En bil der dæmper tilskuernes forventninger i stedet for at øge dem. For Subaru'en holder lige nu rekorden som hurtigste firedørs bil på 'Nordsløjfen': 7.55 minutter for en omgang.

Sømmet i bund
Bommen går op. Jeg passerer de første kegler, og en langside åbenbarer sig for mig.

Jeg jokker sømmet helt i bund, så turboen får lov at arbejde ved de høje omdrejninger. Første, andet og tredje gear. Det permanente firehjulstræk sørger for, at bilen sætter af i et forrygende tempo.

LÆS OGSÅ: Kendis-ræs: Se Jason Watt og Blærerøven køre om kap

Hurtigt uden om det første offer – en familiefar på søndagsudflugt i en Ford Focus stationcar.

Der er plads til alle på Nürburgring – det er en af grundene til, at det er så utroligt nervepirrende at køre stærkt på banen i den offentlige åbningstid.

Gennem det første bløde sving, mens jeg holder på gassen. Jeg øger hastigheden yderligere på det lige stykke, mens min passager klamrer sig til håndtaget i bilens loft og beder en stille bøn. Og så helt op og stå på bremsen.

Kig i spejlene
Banens første snævre sving er langt skarpere, end jeg umiddelbart kunne se, og jeg bruger for meget plads på at bremse. Ideallinjen går helt i vasken.

Ikke kritisk, men en reminder om at holde hastigheden nede indtil jeg har lært banen at kende. Det tager kun 100 omgange, siger de professionelle.

LÆS OGSÅ: Ny rekord på Nürburgring

Næste sving. Helt ud til venstre inden svinget, mens jeg lister bilen i tredje og bremser samtidig. På med gassen og styre ind mod midten for at flade svinget mest muligt ud.

Samtidig gør jeg klogt i, at orientere mig i spejlene hele tiden. Der er altid en endnu hurtigere kører i en endnu hurtigere bil på Nürburgring.

Op på bremsen
Således også nu, hvor en prik i bakspejlet på rekord tid forvandler sig til en Porsche 911 GT2 RS og stryger forbi mig så hurtigt og tæt, at Subaru'en et øjeblik føles meget langsom.

Og så skal der pludselig bremses ned. Et stykke af Nürburgring er faktisk hastighedsreguleret. Og det er en god ide at holde sig til den skiltede hastighed, hvis du ikke vil være en del af den hemmeligholdte ulykkesstatistik.

LÆS OGSÅ: Testkører dræbt i superbil

Et øjeblik lader jeg øjnene strejfe hen over de utallige tekster, folk har malet på banen for at hylde deres favoritbiler og -kørere.

230 kilometer i timen
Og så er der fri fart igen resten af den 20,8 kilometer lange bane med de 73 sving. Langsiden udgør det sidste stykke af banen, og her presser jeg speederen godt ned i gulvmåtten indtil hastigheden nærmer sig 230 km/t., og der skal bremses ned inden pitten.

Jeg ånder lettet op og triller ind på parkeringspladsen, mens jeg inderligt håber på at undgå ejeren af den standard Golf 4, som overhalede mig ude på banen. Han må kende banen enormt godt, fortæller jeg mig selv flere gange.

1 af 2 
2 af 2 Subaruen i indgangen til den legendariske stejlkurve 'Karusellen'. Vi måtte ikke tage billeder på banen i 'åbningstiden', men ledelsen gav os en halv time bagefter, hvor vi kunne stoppe og fotografere.
0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere