LÆS THOMAS' HISTORIE: Jeg var jo verdens bedste bilist
81 dræbte i trafikken. Sådan lyder tallet for 2011 i skrivende stund, og antallet af ulykker er meget større. Alle danskere, der bevæger sig på vejene, er i risikozonen, men en bestemt gruppe er overrepræsenteret i diverse ulykkesstatistikker.
Udover, at de fleste uheld sker i Jylland, så er det er de unge mænd, der ikke overraskende er de flittigste til at forvolde skade på sig selv og sine omgivelser.
LÆS OGSÅ: Små biler er farligst
– Måler man i forhold til, hvor meget de kører på vejene, så er ulykkesfrekvensen syv-otte gange højere blandt de 18-19 årige, end hos noget ældre medtrafikanter, fortæller dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik.
Buler i Seat
Han bakkes op af forsikringsselskaberne. Codan oplyser, at deres kunder i alderen 18-25 har dobbelt så høj skadesfrekvens som dem, der er fyldt 30. Det gælder både personskader og skader på biler.
LÆS OGSÅ: Afgifter skader trafiksikkerheden
Hos Topdanmark er billedet endnu klarere:
– Hvis vi kigger på skadesfrekvenser, kan man udlede, at vores mest ramte kunder er en 18-årig mand, der kører Seat Altea, fortæller informationschef Jens Langergaard.
Klip i kortet
Til gengæld er der også gode nyheder i statistikkerne. Antallet af trafikdræbte er på et historisk lavt niveau i disse år, og Langergaard mener, at Topdanmark også mærker, at der bliver gjort noget for sikkerheden.
– Vi kan også se, at der er kommet færre ulykker. Noget tyder på, at de skærpede straffe og for eksempel klip i kørekortet er noget, der har hjulpet.
Flere tiltag er på vej. Det ventes, at mobilsnak under kørslen snart vil koste en tre gange større bøde, end det gør i dag.
[anmeldelse]
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.