Analyse: Privatleasing betaler sig for langturspendlere

De, der kører langt, skal seriøst overveje privatleasing frem for køb af bilen

I den lille klasse falder valget på den 5-dørs miljøvenlige udgave af VW Polo. Den udmærker sig ved en fin komfort og gode sæder, som man kan holde ud at sidde i over længere ture. Gearingen er ekstremt høj, og vil man køre over 25 km/l, skal den lille 1,2-liters dieselmotor rumle og stampe næsten nede i tomgang, hvilket kræver tilvænning. Forbruget i analysen sættes til 24 km/l og der monteres såkaldt DK-pakke og forbederelse til mobiltelefon, hvilket med en lille kontantrabat lander på en indkøbspris på 200.000 kr.
I den lille klasse falder valget på den 5-dørs miljøvenlige udgave af VW Polo. Den udmærker sig ved en fin komfort og gode sæder, som man kan holde ud at sidde i over længere ture. Gearingen er ekstremt høj, og vil man køre over 25 km/l, skal den lille 1,2-liters dieselmotor rumle og stampe næsten nede i tomgang, hvilket kræver tilvænning. Forbruget i analysen sættes til 24 km/l og der monteres såkaldt DK-pakke og forbederelse til mobiltelefon, hvilket med en lille kontantrabat lander på en indkøbspris på 200.000 kr.

Hidtil har privatleasing ikke været relevant for høje kørselsbehov, fordi det har været billigere at tage et billigt billån, købe bilen og beholde den i tre-fem år. Den friske analyse viser imidlertid et overraskende resultat: Langtursbilisterne bliver nødt til seriøst at overveje leasing.

Der er tre populære biler i analysen i hver sin bilklasse: VW Polo 1,2 TDI BlueMotion, Opel Insignia 2,0 CDTI og BMW 520d:

Lille klasse: Leasing er billigst
I den lille klasse falder valget på den 5-dørs miljøvenlige udgave af VW Polo. Den udmærker sig ved en fin komfort og gode sæder, som man kan holde ud at sidde i over længere ture. Gearingen er ekstremt høj, og vil man køre over 25 km/l, skal den lille 1,2-liters dieselmotor rumle og stampe næsten nede i tomgang, hvilket kræver tilvænning. Forbruget i analysen sættes til 24 km/l og der monteres såkaldt DK-pakke og forbederelse til mobiltelefon, hvilket med en lille kontantrabat lander på en indkøbspris på 200.000 kr.

Inklusive alle omkostninger som brændstof, forsikring, finansiering, værditab, gebyrer og udgifter til service, dæk, vask mv. for henholdsvis at købe og privatlease bilen over 120.000 km lyder konklusionen, at det bedst kan betale sig at privatlease den.

Konklusion:

Privatleasing: 2,09 kr. pr. km

Køb af bilen: 2,30 kr. pr km

Se Bil Magasinets test af VW Polo BlueMotion:

Mellemklasse: Lille fordel til køb
Dieseludgaven af Opel Insignia er populær, og der kører rigtig mange leasede biler i Danmark. Valget falder her på den 130-hestes Edition-version med passende udstyr, der privatleases hos Easyfleet, mens der ved køb af en tilsvarende udstyret bil indregnes en kontantrabat på 30.000 kr. Efter 120.000 km og alle omkostninger regnet med giver det en lille fordel for køb af bilen. Forskellen er dog kun på 19 øre pr. km, hvilket stiller valget helt åbent. Du kan derfor vælge den finansieringsform, du foretrækker.

Konklusion

Privatleasing: 3,20 kr. pr. km

Køb af bilen: 3,01 kr. pr km

Lille luksusklasse: Leasing er billigst
Den herlige nye BMW 5-serie skal privatleases - også selv om man kører rigtig langt hvert år. Der er en væsentlig usikkerhed omkring værditabet på en 700.000-kroners bil, som man helt slipper for ved at vælge leasing, og selv med en pæn kontantrabat indregnet i regnestykket for køb, er leasing den billigste måde at køre BMW 520d på. Vi sætter forbruget til 17 km/l og tegner en serviceaftale hos BMW ved køb af bilen, så de to finansieringsformer kan sammenlignes direkte.

Konklusion

Privatleasing: 4,32 kr. pr. km

Køb af bilen: 4,67 kr. pr km

Se Bil Magasinets test af BMW 520d



Hele analysen er bragt i det nye nummer af Bil Magasinet

1 af 3 Dieseludgaven af Opel Insignia er populær, og der kører rigtig mange leasede biler i Danmark. Valget falder her på den 130-hestes Edition-version med passende udstyr, der privatleases hos Easyfleet, mens der ved køb af en tilsvarende udstyret bil indregnes en kontantrabat på 30.000 kr. Efter 120.000 km og alle omkostninger regnet med giver det en lille fordel for køb af bilen. Forskellen er dog kun på 19 øre pr. km, hvilket stiller valget helt åbent. Du kan derfor vælge den finansieringsform, du foretrækker.
2 af 3 Den herlige nye BMW 5-serie skal privatleases - også selv om man kører rigtig langt hvert år. Der er en væsentlig usikkerhed omkring værditabet på en 700.000-kroners bil, som man helt slipper for ved at vælge leasing, og selv med en pæn kontantrabat indregnet i regnestykket for køb, er leasing den billigste måde at køre BMW 520d på. Vi sætter forbruget til 17 km/l og tegner en serviceaftale hos BMW ved køb af bilen, så de to finansieringsformer kan sammenlignes direkte.
3 af 3 I den lille klasse falder valget på den 5-dørs miljøvenlige udgave af VW Polo. Den udmærker sig ved en fin komfort og gode sæder, som man kan holde ud at sidde i over længere ture. Gearingen er ekstremt høj, og vil man køre over 25 km/l, skal den lille 1,2-liters dieselmotor rumle og stampe næsten nede i tomgang, hvilket kræver tilvænning. Forbruget i analysen sættes til 24 km/l og der monteres såkaldt DK-pakke og forbederelse til mobiltelefon, hvilket med en lille kontantrabat lander på en indkøbspris på 200.000 kr.
0 kommentarer
Vis kommentarer