Guide: Sådan importerer du en bil

Vores kolleger på Bil Magasinet blev så begejstrede for Renault lille hidsige Clio R.S. at de importerede én. Se hvordan

Rendyrket, uforfalsket køreglæde er efterhånden en sjælden oplevelse, men i efteråret fandt vi den i en Renault Clio R.S., som vi testede i Frankrig sammen med VW Polo GTI og Opel Corsa OPC (BM229). Den lille Renault bjergtog testholdet, og kørte direkte på førstepladsen med fremragende dynamik og 201 hestekræfter uden turbo.

Se Fremgangsmåden nederst i artiklen

Modsat de to konkurrenter er Clio R.S.-motoren en sugemotor, der leverer varen ved høje omdrejninger frem for et voldsomt turbobundtræk. Gearkassen er afstemt til sjov med korte vandringer og tætte gearinger (close ratio). Bremserne er optimeret af Brembo. Selv styretøjet, som vi ellers har kritiseret i Renault Clio, er præcist med masser af feedback.

Det var for godt til at være sandt - bogstavelig talt, for Clio R.S. er ikke på det danske Renault-program, og ifølge den danske importør sker det heller ikke, fordi den sprælske Clio vil blive for dyr gennem de officielle kanaler. Det må vi kunne gøre noget ved, tænkte vi og fandt svaret på det tyske bilsite mobile.de.

Særlig Cup-udgave
Her fandt vi tilbud på en ny Renault Clio R.S. i den særlige Cup-version til en meget fordelagtig pris hos firmaet Car Service Erkens i Krefeld uden for Düsseldorf. Firmaet er en etableret, tysk parallelimportør, som bestiller bilen på Renault-fabrikken. Det vil sige, at vi kunne bestille bilen, som vi ønskede den, og det samme kan du.

Clio R.S. findes i to versioner: En almindelig med komfortudstyr som aircondition, fartpilot o.s.v., og en R.S. Cup-version som er lettet (ca. 50 kg) for unødigt udstyr og har opstrammet undervogn. Vi gik efter Cup-versionen, som er en køremaskine langt ud over, hvad du forventer i klassen. En gadebil, der rummer flere komponenter, som du venter at finde i en baneracer.

Fravælger dyre Recaro-stole
Vi ville gerne have haft de lækre Recaro-sæder, men de ville fordyre bilen med mindst 20.000 kr. Så vi holdt os i skindet og nøjedes med de udmærkede Renault Sport-sæder og en standard hvid lakering. Prisen landede på 13.487 euro eller 100.442 kr. uden moms. Det er grundlaget for beregningen af den afgift, som vi skal betale for at få danske nummerplader på bilen.

Sælgeren klarer papirene
Car Service Erkens i Krefeld har mange års erfaring med bilimport og -eksport, og de sørger for, at de nødvendige papirer er klar.

Det gælder ikke mindst bilens COC-papir. Det er en slags fødselsattest, som alle instanser efterfølgende benytter sig af. Den danske Renault-importør opfordrer ikke ligefrem til, at du selv importerer biler, men det fastslås, at der ikke er andre muligheder for at blive ejer af en Renault Clio R.S. Cup, at der ikke er planer om at tage Clio R.S. på programmet i Danmark, og at fabriksgarantien på den privat-importerede Clio R.S. gælder fuldt ud, selv om du selv har hentet bilen til Danmark.

Tjek annoncen for vores Clio R.S. på BilBasen

[anmeldelse]

0 kommentarer
Vis kommentarer