VW-boblen vender tilbage

Volkswagen har netop frigivet de første billeder af The Beetle, efterfølgeren til den allerførste Volkswagen

Da Volkswagen tilbage i 1938 sendte den første Boble på gaden var den helt uden navn. Bilen var slet og ret Volkswagen. Kreative sjæle gav den kælenavne alt efter, hvad man forbandt med bilens udseende: Käfer, Beetle, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino og herhjemme blev det til Boblen. Her en model 1300 fra 1965
Da Volkswagen tilbage i 1938 sendte den første Boble på gaden var den helt uden navn. Bilen var slet og ret Volkswagen. Kreative sjæle gav den kælenavne alt efter, hvad man forbandt med bilens udseende: Käfer, Beetle, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino og herhjemme blev det til Boblen. Her en model 1300 fra 1965

Den seneste generation af VW-boblen, Käfer, Beetle, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino er ved at være klar til præsentation.

( Se alle billederne i galleriet herover)

Da Volkswagen tilbage i 1938 sendte den første Boble på gaden var den helt uden navn. Bilen var slet og ret Volkswagen. Kreative sjæle gav den kælenavne alt efter, hvad man forbandt med bilens udseende: Käfer, Beetle, Vocho, Coccinelle, Fusca, Maggiolino og herhjemme blev det til Boblen.

Med 21,5 mil. solgte eksemplarer blev Boblen et symbol på frihed, demokratisering på fire hjul, en folkevogn.

I 1998 kom New Beetle, der særligt i Nordamerika fandt en stor fanskare.

Hightech og miljø
Med 3. generation var opgaven ret klar: man skulle skabe en højteknologisk bil, hvor både nutidig kommunikationsteknologi og miljøskånende teknologi kunne integreres.

Samtidig skulle Beetle være endnu sjovere at køre end forgængeren. Derfor valgte Volkswagen at sætte det samme ingeniørteam, der har udviklet Golf GTI, i spidsen for udviklingen af Beetle. Samtidig boblen den mest brændstofbesparende Beetle til dato: med den kendte 1,6 TDI-motor kører Beetle gennemsnitligt 23,2 km/l.

Mere hip end hippie
Colaflasken, iPhone, Ray-Ban Aviator, Boblen.

Hvordan genopfinder man designet på et ikon, der er genkendelig og afholdt?

Designerne var hurtigt klar over, at man ville lægge sig endnu tættere op ad originalens silhuet end tilfældet var med 1998-versionen. Desuden var det et must, at Beetle fik mere maskuline former.

Sammenligner man Beetle med 1998-versionen, står det klart, at der er tale om en helt ny bil. Man har stort set ændret ved alt. Beetle er både lavere og bredere. Motorhjelmen er længere og forruden skråner mere, hvilket tilsammen giver Beetle en helt anden karakter end forgængeren.

Større end før
Det flade tag får The Beetle til at minde mere om stilstudiet Ragster (Detroit 2005) end om forgængeren New Beetle.

Faktuelt er Beetle 1808 mm bred (+84 mm), 1486 mm høj (-12 mm) og 4278 mm lang (+ 152 mm).

Den ekstra længde er brugt til at gøre taget mere fladt og forruden mere tilbagelænet, mens bagruden minder om ur-Boblens.

Lækkert indre
Også inde i Beetle har man lagt sig i selen for at gøre et godt indtryk. Volkswagen lover, at Beetle kommer med et interiør, der vil blive husket: cool, klassisk og skabt med øje for detaljen.

Alt inden for rækkevidde. Volkswagen tilbyder Beetle i tre udstyrslinier: Beetle, Design og Sport og de vil alle tre komme med individuelt interiør.

Fælles er de tre runde instrumenter (speedometer, omdrejningstæller og tankindholdsindikator). I speedometeret er der integreret et multifunktionsdisplay. Fra udstyrslinjen Design er luftdyser og instrumenter omkranset af krom, ligeledes er audio- og navigationssystemet.

Som lille gimmick tilbyder Volkswagen Beetle med et handskerum, der åbnes opad, ligesom i ur-boblen.

Mere coupe end katedral
Desuden kan man også tilvælge instrumenter, der viser olietemperatur, stopur og ladetryk, placeret i instrumentbordet over radio/navi-anlægget. Det nye rat er designet specielt til Beetle. Her er der lagt forskellige lakeringer ind i rattets eger, således at man ikke er i tvivl om, at man befinder sig i en Beetle.

Hvor New Beetle næsten var en katedral indvendigt har cockpitet i Beetle fået lidt coupé over sig.

Beetle vil blive tilbudt med fem forskellige motorer.

Samtlige versioner vil være firecylindrede og med turbo. Takket være de seneste års udvikling af motorerne, kan Beetle præstere et brændstofforbrug, der ligger klart under forgængerens. Selv topversionen med 200 hk TSI -motor og en topfart på 225 km/h kører gennemsnitligt 13,5 km/l

23 på literen
De tre benzinmotorer til Beetle yder hhv. 77 kW / 105 hk, 118 kW / 160 hk og 147 kW / 200 hk. De to dieselmotorer yder 77 kW / 105 hk og 103 kW / 140 hk. Alle fem motorer kan bestilles med VW gearkasse med to koblinger.

Den mest sparsommelige af benzinmotorerne er den lille 1,2 l TSI-motor (105 hk) udstyret med med start-stop-system og økodæk. Med denne motor når Beetle en topfart på 180 km/h og et gennemsnitligt forbrug på over 18 km/l. Den sammenlignelige forgænger (102 hk 1,6 l) havde et gennemsnitligt forbrug på 13,3 km/l.

Endnu mere brændstoføkonomisk er Beetle 1,6 TDI med 105 hk med 23,2 km pr. liter diesel. Den heftigere toliterdiesel med 140 hk og en topfart på 198 km/h klarer 20,4 km/l.