Den bedste 5'er

Mazda5 diesel er en meget bedre bil end benzin- versionen – men prisen er også derefter

Den dejligt høje siddeposition giver magt over tingene ved det fornuftigt indrettede instrumentbord. Gearstangen føles langt bedre, end den ser ud. (Foto: Thomas André Petersen)
Den dejligt høje siddeposition giver magt over tingene ved det fornuftigt indrettede instrumentbord. Gearstangen føles langt bedre, end den ser ud. (Foto: Thomas André Petersen)

ETNA (Ekstra Bladet): Mazda5 i nyeste og hidtil stærkeste opstilling med den nye otteventilede version af PSA's sparegris, 1,6-liters dieselmotoren føles som om den kan spille bold med de største i klassen. Den umiddelbare køreoplevelse er fortræffelig med eminent lavt støjniveau og en motor-gearkasse-kombination i absolut topklasse.

Vi blev allerede for et par måneder siden præsenteret for benzinversionerne, som mildest talt ikke imponerede med de to aldrende sugemaskiner med åndenød.

Tjek Mazda5's geniale indretning her

Men lige så nedslående de to benzinvarianter til lavpris er, lige så imponerende er dieselversionen, som Mazda desværre også har måttet kræve tilsvarende højere pris for.

En 1,8 benzin starter på 269.000 kroner, mens dieselen lægger ud på 341.800 kroner.

Det hop synes alt for voldsomt til Mazda'en, som ikke just har solgt imponerende i fordums bestykninger. Og når man kan få en imagestærk VW Touran 1,6 TDI til et par tusinde under, så synes den oliebrændende Mazda5 at gå en krank skæbne i møde her til lands.

Fortjener bedre
Mazdas håb er, at der fortsat sker mirakler i denne klasse. For hvordan det kan lykkes nogen at sælge andet end Renault Grand Scenic, der for tiden står til en kampagnepris på 265.000 for en diesel med syv sæder, er nærmest en gåde.

For skal al statistik stå til troende, så går danskerne for den overvejende dels vedkommende målrettet efter det billigste tilbud. Vi kører som bekendt gerne langt for at spare 12 øre på en liter brændstof.

LÆS OGSÅ: iPhone-hjælp til BMW og Mazda

Men noget tyder på, at den danske storfamilie – trods krise og livsstilsmagasinernes aktuelle manen til mådehold – ser på andre og mere nuancerede værdier end prisskiltet.

Vel ligger Grand Scenic solidt på klassens dukseplads, men de kostbare familietransportører hænger på. Og det bør Mazda5 også, hvis der er retfærdighed til.

På vulkan
Dieselmaskinen, den ultra-præcise Getrag-gearkasse og komfortfremmende kvalitetsfornemmelse i den tyste kabine kombineret med tilbagelænede køreegenskaber placerer den helt oppe på siden af klassens bedste.

En tur op og ned ad den to km høje vulkan Etna på Sicilien og et par hundrede kilometer på både motorvej og øens mildest talt økonomisk udfordrede vejnet viste sig som barnemad for ekvipagen.

Pænt hævet over almindelig personbilstrafik i et passende eleveret førersæde har man den skønneste kontrol over begivenhederne, mens 1,6'eren tilbagelægger 19,2 km på literen i snit.

Det er en rejsebil, der er til at forstå.