Suzuki med ulovlig garanti

Med løfter om en femårig garanti lover Suzuki motorcykler for meget - det er nemlig ikke en garanti, men nærmere en forsikring, siger FDM

Med løfter om en femårig garanti lover Suzuki motorcykler for meget - det er nemlig ikke en garanti, men nærmere en forsikring, siger FDM
Med løfter om en femårig garanti lover Suzuki motorcykler for meget - det er nemlig ikke en garanti, men nærmere en forsikring, siger FDM

5 års garanti på nye Suzuki-motorcykler - sådan markedfører importøren af Suzuki motorcykler sig på sin hjemmeside og i en pressemeddelelse her til formiddag.

Der er dog ikke tale om en garanti, men en forsikring - og derfor har Suzuki C. Reinhardt nok kaldt ordningen noget forkert, mener en advokat hos FDM.

- Hvis det er en garanti må ikke være noget man sælger særskilt, så er det nærmere en forsikring, siger Lennart Fogh, advokat hos FDM.

Motorcykelimportøren sælger "garantien" særskilt for 2.495 kr. for scootere og mindre motorcykler og 2.995 kr. for motorcykler fra 751 kubikcentimeter slagvolumen.

- Selve garantien skal være vederlagsfri, for at man overhovedet må kalde det en garanti, siger Lennart Fogh.

- Ordet garanti er et plusord og altså salgfremmende, og må derfor ikke bruges, hvis ikke det ikke opfylder lovens definition, uddyber Lennart Fogh.

Reglerne om garanti er dikteret af Forbrugerombudsmanden og kan læses her.

Baggrunden for reglerne er at det er bundlinien, der er interessant - altså fuldstændig som, når man som handlende til private, er forpligtet til at opgive priser inklusive moms.

Tvivlsomme betingelser
I importørens pjece angives en række betingelser, der skal være opfyldt, blandt andet at man ikke må ændre på motorcyklen og at alle service skal laves hos en "autoriseret" Suzuki eller PGO-forhandler.

Importøren forsøger med den nye garanti at binde kunderne til sin forretning med pligtmæssig service hos dem. Havde det været en bil og ikke en motorcykel ville det være ulovligt og netop hvad FDM i mange år har kæmpet for at undgå i bilbranchen.

- Havde det været en bil, havde det været en ulovlig mærkebinding, siger Lennart Fogh.

Vi venter på en kommentar fra Suzuki-importøren.

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste historier, så du altid får det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokale nyheder

Få nyheder fra dit nærområde, og hold dig opdateret på vejr, trafik og erhvervs-nyheder i dit nabolag.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant?? Gem artiklen til senere.

Så hvad laver vi i Guinea?