Ny hybridbil fra Rusland

En russisk milliardær vil bygge verdens billigste hybridbil. Det er også første gang nogensinde, at russerne bevæger sig ind på markedet for hybridbiler

ë-mobile er blevet præsenteret i Moskva i denne måned. Bilens elmotorer drives af en forbrændigsmotor, som kan klare både benzin og naturgas. (Foto: ë-mobile)
ë-mobile er blevet præsenteret i Moskva i denne måned. Bilens elmotorer drives af en forbrændigsmotor, som kan klare både benzin og naturgas. (Foto: ë-mobile)

28,5 kilometer på en liter benzin eller naturgas. Det lyder langt fra de tørstige Lada'er, som stadig præger de russiske veje.

Men en af Ruslands rigeste mænd, Mikhail Prokhorov, vil nu vise verden, at Rusland også kan bygge økonomiske hybridbiler. Og det endda til lavpris.

10.000 dollars eller cirka 57.000 kroner skulle prisen fra fabrikken blive på den nye hybridbil, som han vil sætte i masseproduktion. Det skulle gøre det til verdens billigste hybrid.

Anderledes hybrid
Mekanikken i bilen kommer til at adskille sig noget fra de mere velkendte hybridbiler, som Toyota Prius. I ë-mobile er der nemlig ikke egentlige batterier, som oplades og siden driver elmotorerne.

Her er der i stedet en forbrændingsmotor, som både kan køre på benzin og naturgas. Den er stort set på arbejde hele tiden, men ligger altid ved sit optimale omdrejningstal. Det vil sige, der hvor motoren yder mest, mens den bruger mindst brændstof.

Kræfterne bruges til at trække en elgenerator, som så driver bilens to elmotorer. En mindre mængde energi kan dog oplagres i såkaldte kondensatorbatterier placeret i forbindelse med elgeneratoren.

Russisk navn
Navnet bliver cirka lige så atypisk, som resten af bilen: ë-mobile kommer den til at hedde. 'ë' er et bogstav fra det kyrilliske alfabet og udtales 'yo'.

Stort set alle bilens dele kommer enten fra Rusland eller andre dele af det tidligere Sovjetunionen. Desværre vil bilen kun lige kunne nå de tilladte danske motorvejshastigheder - 130 km/t er tophastigheden.

Investerer en milliard
Mikhail Prokhorov selv er god for 14 milliarder dollars og har grundlagt sin formue gennem minedrift i Sibirien. Han investerer 200 millioner dollars eller lidt mere end en milliard danske kroner i projektet.

Milliardærens nye bil kommer i tre karrosserivarianter og skulle stå klar hos forhandlerne i Rusland i år 2012.