MX-5 nu med kompressor

Nu tilbyder et engelsk tuningsfirma en opgradering til Mazdas populære roadster

Designet leder tankerne hen på tidligere tiders Jaguar E-type. MX-5'eren er verdens bedst sælgene roadster. (Foto: Bil Ekspressen)
Designet leder tankerne hen på tidligere tiders Jaguar E-type. MX-5'eren er verdens bedst sælgene roadster. (Foto: Bil Ekspressen)

I MX-5’erens over 20 år på markedet er bilen gentagende gange blevet kåret som verdens bedste roadster. Men den har altid manglet lidt motorkraft.

Det kan et engelsk tuningsfirma nu lave om på.

Jaguar-forbillede
Med forbillede i MG B og med et design der leder tankerne hen på tidligere tiders Jaguar E-type er det intet under, at MX-5'eren er verdens bedst sælgene roadster.

Kombinationen med baghjulstræk, en velafstemt undervogn og en villig gearkasse giver køreregenskaber helt i top.

Savner man ekstra hestekræfter - og det gør man - kan de nu hentes hos tuningsfirmaet BBR placeret i Northamptonshire – nord for London – som er gået sammen med Cosworth Engineering og har lanceret en kompressor til den seneste MX-5 generation.

Kompressoren booster den 2,0 liters motor fra 158 heste til 235 hestekræfter ved 7.130 omdrejninger. De 77 ekstra hypper lover BBR bliver leveret på en progressiv måde, så balancen forbliver intakt.

Det er dermed ikke nødvendigt at opgradere støddæmperne.

Længere femte gear
For den ekstra power skal du slippe godt 45.000 kroner, men så får du både kompressoren og den medfølgende Cosworth indsugningsmanifold monteret.

BBR laver også kits til de ældre generationer af MX-5’eren (Mk1 og Mk2) med 1,6 og 1,8 liters motorer.

Med en Garret GT25 turbo bliver ydelsen på hele 220 heste.

Prisen er stadig 45.000 kroner, men smider du yderligere 22.000 kroner renoverer firmaet din Mk1 med større bremser, spærredifferentiale, større fælge og et længere femte gear, så den rigtig kan strække benene på motorvejen.

Se billederne af BBR's MX5'er her