Volvo, Audi og Mercedes fejler mindst

Volvo S 60 har færrest fejl per 100.000 km hos fire år gamle biler, skarpt forfulgt af Audi og Mercedes, viser ny analyse

Volvoen S60 har blot 0,11 fejl pr. bil pr. 100.000 km, skarpt forfulgt af Audien A6, der har 0,14 fejl. Mercedes E-klasse har 0,16 fejl opgjort blandt fire år gamle biler, der synes for første gang.
Volvoen S60 har blot 0,11 fejl pr. bil pr. 100.000 km, skarpt forfulgt af Audien A6, der har 0,14 fejl. Mercedes E-klasse har 0,16 fejl opgjort blandt fire år gamle biler, der synes for første gang.

Bilen med færrest fejl per 100.000 km blandt fire år gamle biler, der synes for første gang, er Volvo S60.

På anden- og tredjepladsen kommer Audi A6 og Mercedes E-klasse.

Volvoen har blot 0,11 fejl pr. bil pr. 100.000 km, skarpt forfulgt af Audien, der har 0,14 fejl. Mercedes har 0,16 fejl.

- Det er overraskende lavt. Det betyder, at man som bilejer meget sjældent behøver at køre sin bil på værksted.

Den fortsætter ufortrødent uden tekniske og materielle komplikationer, lyder vurderingen fra adm. direktør hos Applus, Arne Willerslev-Legrand.

Mercedes E-klasse bedst blandt de 6, 8 og 12 år gamle biler

Slidstærk E-klasse
Netop E-klassen viste sig sidste år at have færrest fejl både blandt de fire, seks og ti år gamle biler. I år er Mercedes E-klassen den bil med færrest fejl blandt de seks, otte og 12 år gamle biler og beviser dermed stadig, at modellen er særdeles slidstærk.

I gennemsnit er flertallet af Mercedesbilerne overordentligt benyttede, bl.a. fordi de bruges til taxikørsel, hvorfor sliddet på dem er stort.

- De tre vinderbiler er meget robuste og ligger ikke overraskende øverst i disse fejlstatistikker, fordi de fra inderst til yderst besidder en høj kvalitet.

De enkelte komponenter er designet til at modstå et stort slid, og derfor opstår der få komplikationer over årene.

Bedre vedligeholdt
En anden årsag til at de noget dyrere biler klarer sig bedre er, at de er betydeligt bedre vedligeholdt, siger Arne Willerslev, adm. direktør hos Applus Bilsyn.

Den nye fejlstatistik indikerer dog også, at ikke alle biler har samme robusthed som de tre podiepladsvindere.

Flere biler, bl.a. Opel Corsa og Toyota Aygo, som var de næst mest og tredje mest solgte biler herhjemme fra januar til september 2010, ifølge Danske Bilimportører, placerer sig længere nede på listen.

Populære biler ligger i den tunge ende
Opel Corsa, der frem til september er solgt i 3.140 eksemplarer, og Toyota Aygo, som 3.130 danskere har købt, ligger i den nederste tredjedel på listen over biler med færrest fejl.

Toyota Aygo har 0,51 fejl pr. 100.000 kørte km, mens Opel Corsa har 0,61, hvilket dog er en klar fremgang fra sidste års 0,72 fejl pr. 100.000 km.

Årets mest solgte bil, Fiat 500, der er købt af 3.373 bilejere, er ikke med i Applus test, der bygger på i alt ca. 500.000 bilsyn foretaget mellem den 1. oktober 2009 til den 19. oktober 2010.

- Danskerne er i kølvandet på den økonomiske krise begyndt at købe mindre og billigere biler, fordi de kører længere på literen.

Mindre biler - flere fejl
De har andre forcer, men vi kan altså konstatere, at de statistisk set har flere reparationer end de dyre direktørbiler siger Arne Willerslev-Legrand.

Familiebiler, bl.a. MPV’er og stationcars som Citroën Berlingo og Peugeot 307, placerer sig i midterfeltet.

Toyota Avensis, der i øjeblikket er den niende mest solgte bil herhjemme, ligger på en 23. plads med 0,29 fejl per 100.000 km og ligger dermed i den bedre halvdel blandt de fire år gamle biler.

Til sammenligning placerer traditionelle håndværkerbiler som Citroën Jumper og Peugeot Partner sig forholdsvis langt nede på listen.

Helt i bunden ligger fortsat - lige som sidste år - Mitsubishi Colt, Suzuki Swift og Suzuki Alto.