Kør aldrig bilen på værksted inden syn

Mange tager på værksted for at finde ud af, om bilen kan klare synet, men det er spild af penge - læs med, og find ud af, hvordan du slipper igennem nåleøjet

Prebens oldgamle Opel Ascona skal til syn, men hvad skal han egenlig sikre sig inden han kører den til syn?
Prebens oldgamle Opel Ascona skal til syn, men hvad skal han egenlig sikre sig inden han kører den til syn?

Lad være med at sende bilen på værksted, før den skal til syn.

Den udmelding kommer fra Danmarks største bilsynsvirksomhed, Applus, som syner mange hundrede tusind biler i Danmark om året.

Det er ellers ret udbredt, at bilejere sender deres bil på værksted af frygt for, at bilen ikke går igennem syn.

- Men det betaler sig ikke, siger direktør for Applus, Arne Willerslev-Legrand.

Bøder for at blive væk til syn

30 dages frist
Et syn koster omkring 500 kr., og det rækker ikke særlig langt hos mekanikeren. Det er yderst sjældent, at pladerne bliver klippet til et bilsyn. Det sker faktisk ganske få gange. Så der er i realiteten ikke noget at frygte.

Hvis bilen ikke klarer synet, har man 30 dage til at genfremstille bilen, og det er som regel nok til at få bilen repareret. En genfremstilling koster måske 300 kr. de fleste steder.

Men hvad lader syns-assistenten egentlig passere i synshallen?

Her skal bilen være i orden inden syn

Selv om det periodiske syn til januar fylder 13 år, og markedet for syn for længst er liberaliseret, er det stadig svært for bilejerne at overskue, hvad der skal til, for at bilen kommer igennem uden anmærkninger.

Rusthuller
Din bil må godt have store rusthuller i døre og klapper. Helt op til fem centimeter i diameter. Et hul i en skærm må dog højst være to centimeter stort, og et hul lige i nærheden af styretøjet eller fjedrene accepteres ikke. Reglerne for reparation er også ret klare.

Du må godt reparere et hul i en forskærm med for armeret plast-masse, men er der rust i de bageste skærmkant, skal den svejses, så den oprindelige styrke bibeholdes.

Forklaringen er, at forskærmen er boltet på bilen, mens bagskærmen er svejset sammen med resten af karosseriet og derfor anses for at være en del, der betyder noget for bilens styrke.

Blå røg ikke tilladt
En streamer i bagruden er til gengæld forbudt, selv om det måske virker tilforladeligt.

Bilen må godt ryge ud af udstødningen, men der skal være tale om vanddamp. Blå røg er ikke tilladt.

Når det kommer til bilens vitale dele, de bærende dele, er reglerne skrappere, og de skrappeste regler har at gøre med de komponenter, som har med bilens køreegenskaber at gøre. Hjul, hjulophæng og bremser skal bare være i orden – her hjælper ingen kære mor. Men:

Vent med at skifte bremser
Det er en dårlig ide at få skiftet klodser eller skiver på forbremserne, lige inden bilen går til syn.

Nye klodser fungerer nemlig først optimalt efter cirka 500 kilometer, og når synsassistenten prøver bremserne af, konstaterer han jævnligt, at bilen bremser skævt med de nye bremser.

Der er en del skrøner om, hvad der er lovligt, og hvad der ikke er. For eksempel skal håndbremsen kunne klare en stigning på 18 pcrocent. Der er til gengæld ikke hold i, at den ikke må have frigang, når man trækker i den. Og motoren må også gerne svede olie.


1 af 4 Der må godt være huller i Prebens Ascona fra 1986. Og hvis hullet findes i døre og klapper og på boltede skærme, må det være op til 50 millimeter i diameter. Skarpe kanter som her er ikke tilladt, men Preben må gerne reparere hullet med plastic-padding eller lignende.
2 af 4 Er der rust i bunden af parabolen som her, går det ud over fjernlyset. Nærlyset tager dog ikke skade af rusten. Duggen i lygten forsvinder som regel når lygten tændes.
3 af 4 Bundkarret i Prebens bil sveder mere end den må. Men det kommenterede bilsynet ikke. Reglen er at motoren gerne må svede, men ikke dryppe olie.
4 af 4 Prebens oldgamle Opel Ascona skal til syn, men hvad skal han egenlig sikre sig inden han kører den til syn?
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere