Sådan gør du MC'en vinterklar

Vil du være god ved MC’en, så skift olien, fyld tanken og fjern batteriet, FØR du stalder den op

Olie og oliefilter skal skiftes inden vinteren. (Foto: Thomas Sjørup)
Olie og oliefilter skal skiftes inden vinteren. (Foto: Thomas Sjørup)

Inden du stiller motorcyklen væk for vinteren, er det en god ide at klargøre den. Ellers risikerer du at sætte dig op på en rusten MC med et fladt batteri, når forårssolen titter frem igen.

Og selv om det virker overflødigt, når motorcyklen ikke skal røre sig ud af flækken i mindst fire måneder, så er det vigtigt at skifte olien og oliefilteret. Ser du stort på olieskiftet, kan der nemlig danne sig kondens i motoren:

– Det betyder, at der kommer vand i motoren, og så kan der danne sig rustoverflader på alle delene, forklarer Maria Giannini, som er motorcykel-mekaniker hos Enghave Motor i København.

Flyt lidt på den
Hun er i færd med at vinterklargøre en lynhurtig Suzuki GSX-R 1000, da Ekstra Bladet møder hende på værkstedet, hvor hun giver de vigtigste råd til vinterklargøringen:

– Dæktrykket skal tjekkes, så man kan se, om det holder luft. Men også for at sikre, at dækket har den rigtige facon, så det ikke bliver trykket fladt på en af siderne.

For at undgå det problem kan man flytte motorcyklen lidt i løbet af vinteren, så dækkene ikke står på det samme sted hele tiden. Og så skal motorcyklen smøres, siger mekanikeren:

– Alle bevægelige dele samt låse skal smøres og olien masseres ind, så de ikke irrer til, hvis der sidder vand eller salt.

Har motorcyklen kædetræk, skal kæden strammes, så den har en frigang på 2,5 centimeter. Brug eventuelt en skydelære til at måle frigangen og husk at justere i begge sider, så hjulet sidder lige.

– Kæden skal altid smøres indefra, så olien bliver slynget ud i kædeleddene.

Ifølge Maria Giannini skal batteriet til sidst tages af, så det ikke ’klapper sammen’, og motorcyklen ikke starter, når du finder den frem til næste sæson.

Når du fjerner batteriet, er det meget vigtigt at fjerne minus-polen først og derefter plus-polen, der som regel har en rød kappe på:

– En lille huskeregel er, at minus altid skal være på batteriet i kortest tid.

Får du byttet rundt på rækkefølgen, risikerer du en kortslutning, som kan ødelægge batteriet eller styreboksen. Den sidste kan koste mellem fem og ti tusinde kroner.

Giv den dækken på
Vil du undgå batteribekymringer, kan du også montere en impulslader, som kan sidde på batteriet året rundt og sørger for, at det ikke går ned i spænding.

Til sidst skal motorcyklen helst opbevares på et sted, der er tørt, varmt og uden fugt. Har man kun gaden, skal MC’en helst have et dækken på og alle metaldele smøres ind i WD40-olie, så de ikke irrer.

Mange MC-forhandlere tilbyder også at vinteropbevare motorcyklen. Hos Enghave Motor kan man leje en plads i de fire vintermåneder inklusive klargøring før og efter vinteren for 3.000 kroner.

Husk inden du sætter MC'en på stald:
– Skift olie og oliefilter.

– Smør låse og bevægelige dele.

– Afmonter batteriet. Husk at pille minus-polen af først. Når batteriet monteres igen sættes plus-polen på først.

– Fyld benzintanken, så den ikke ruster.

– Tjek dæktrykket.

– Dæk motorcyklen til, hvis den skal holde ude.

– Smør alt hvad der kan irre ind i WD40-olie, hvis den skal overvintre i kolde omgivelser. Vask det af igen til foråret.

1 af 2 Alle bevægelige dele samt låse skal smøres ind fortæller motorcykel-mekaniker Maria Giannini. (Foto Thomas Sjørup)
2 af 2 Olie og oliefilter skal skiftes inden vinteren. (Foto: Thomas Sjørup)
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen