Den bedste Volvo, vi har testet: S60

Ny standard: Ny S60 er den mest underholdende Volvo til dato - og den sikreste

Den nye Volvo S60 er sikrere og stærkere - med et særligt system til at komme godt gennem svingene. (Foto: Thomas Andre Petersen)
Den nye Volvo S60 er sikrere og stærkere - med et særligt system til at komme godt gennem svingene. (Foto: Thomas Andre Petersen)

LISSABON (Ekstra Bladet): Kender du typen, der bare ikke vil skride?

Sådan er den nye Volvo S60. Den er det bare ikke på den irriterende måde. Tværtimod.

Med en stærkere støddæmpning optimerer svensken det vejgreb, der er til rådighed og forbedrer det med nye teknologier.

Igen sætter Volvo nye standarder for sikkerhed. Ellers var det jo ikke Volvo.

Deres ESP-system er blevet strammet op med en krængningssensor, der meget tidligt registrerer, at en udskridning er på vej og reagerer hurtigt, så farlige situationer i endnu højere grad undgås.

Klik her og se Volvo S60 motorprogrammet

Bedre, renere, stærkere
Bilen kan med City Safety, som er standard, selv bremse, når de forankørende bremser. Sammen med aktiv fartpilot kan du helt overlade til systemet at køre i kø. Det virker helt ned til nul km i timen.

Fodgængere skånes også med det nye 'Pedestrian Detection', der kan bringe bilen helt til standsning, hvis det opdager en fodgænger inden for otte meter foran bilen.

Ti år er gået, siden S60 første gang så dagens lys i 2000. I ti år har den kørt stort set uforandret, men nu er lagrene tømte og afløseren kørt i stilling.

En bedre, stærkere, renere og - selvfølgelig - mere sikker afløser.

S60 kan fyldes med mere avanceret sikkerhedsteknologi end nogen anden personbil. Den kan selv bremse helt op, hvis der går en fodgænger ud foran den.

Den advarer dig, når du bliver træt, og husker dig på at holde en pause, og den advarer dig, når der er biler i den blinde vinkel skråt bag dig.

Ekstra sving på
Derudover sender den flere kræfter til det yderste forhjul, når du svinger og hjælper dig på den måde gennem skarpe kurver.

Systemet hedder Corner Traction Control, og ved at bremse det inderste hjul, samtidigt med at det sender flere kræfter til det yderste hjul, nærmest vrider det bilen gennem sving, når det begynder at knibe med vejgrebet.

På snørklede småveje er det en smart måde at hjælpe dig til en bedre og mere sikker sportslig køreoplevelse. Og sportslig køreoplevelse kan du få i samtlige S60.

Kørestilen er blevet meget mere adræt. Ny S60 føles og kører som en langt mindre bil, men komforten er helt intakt.

Volvo går helt åbenlyst efter sine navngivne konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse.

Til det formål er der indenfor monteret sportssæder for og bag. I midten må man dog nøjes med en traditionel børneplads, men resten af pladserne er faste, skålformede og komfortable.

For ud over at pleje sit sikre familieimage må Volvo også hyle som de ulve, de er iblandt.

Nøjsom diesel
Når alt salgsbavlet til forældrene om sikkerhed er overstået, får den smilet frem på chaufføren på prøveturen.

Til at begynde med kommer Volvo S60 som fire maskiner - de to stærkeste dieseler og benzinere.

Senere kommer der yderligere to benzinmotorer fra samarbejdet med Ford. De er på 1,6 liter og yder 150 eller 180 hk.

Den hyper nøjsomme DRIVe får opdateret sin motor til 115 hk og 270 Nm, svarende til et forbrug på 23,3 km på literen.

Der er danske premiere på Volvo S60 den 30. august.

Fodgængere
- Sikkerheds-indretningen ’Pedestrian Detection’ kan bremse bilen helt fra hastigheder på under 35 km i timen, hvis en fodgænger står foran bilen.
- Systemet virker ved hastigheder på op til 200 km i timen, men ved hastigheder på over 35 km/t. kan det ikke nå at bremse bilen helt op.
- I mørke virker det ikke, da det er baseret på samarbejde mellem en radar og et kamera.

Volvo-motorer
1 Volvo har droppet den franske 2,0 dieselmotor og lavet sin egen.
2. Faktisk er det den eksisterende 2,4-liters diesel, der ved hjælp af et kortere slag er skruet ned i volumen uden at miste effekt. Den har 163 hk i svageste og 185 hk i stærkeste version.
3. Volvos program forenkles, så hver motor får et bogstav og et tal. T betyder benzin, og D betyder diesel. Tallet viser effekttrinet.
4. Vi kender allerede T6, som er den stærkeste benzinmotor og D5, der er den stærkeste diesel. 2,0T fortsætter dog med at hedde 2,0T, fordi T5-pladsen går til en 240-hestes version af samme motor.
5. De to udgaver af den nye 1,6 turbo-benzin kommer til at hedde T3 og T4.

1 af 4 Volvo har droppet de markante hofter til fordel for et mere elegant design. Man kunne kalde det kompakt coupé. (Foto: Thomas Andre Petersen)
2 af 4 Så eksklusiv bliver den ikke i flertallet af de dansk indregistrerede, men Volvo formår alligevel at slå en streg, der er til at forstå. (Foto: Thomas Andre Petersen)
3 af 4 Den svære kunst ved at bygge en sporty firedørs er pladsen over bagsædepassagerernes hoveder. Volvo har klaret det ved at trække buen langt tilbage og markere coupé-linjen med siderudernes overkant. (Foto: Thomas Andre Petersen)
4 af 4 Den nye Volvo S60 er sikrere og stærkere - med et særligt system til at komme godt gennem svingene. (Foto: Thomas Andre Petersen)
0 kommentarer
Vis kommentarer