Annonce:
Annonce:

Familie føler sig snydt, Falck nægter skyld

Falck indrømmer, at sagen med familien Dahl ikke er så god:

Vi har mistet både bil og penge ud over de personlige omkostninger, sagen har for os, fordi vi lyttede til Falck og benyttede os af et af deres Bonusværksteder, siger familien Dahl, som nu har opgivet kampen. (Foto: Claus Bjørn Larsen)
Vi har mistet både bil og penge ud over de personlige omkostninger, sagen har for os, fordi vi lyttede til Falck og benyttede os af et af deres Bonusværksteder, siger familien Dahl, som nu har opgivet kampen. (Foto: Claus Bjørn Larsen)
Annonce:
Følg Biler

- Man kunne godt forvente en service, der er bedre end den, Pia og Allan Dahl har fået, indrømmer kommunikationsdirektør i Falck Louis Honoré i forbindelse med en prekær sag, hvor en reparation af familiens bil er endt i en dyr farce.

- Vi synes ikke, det er moralsk i orden, så vi har forsøgt at mægle mellem parterne.

Men moralen strækker sig dog ikke længere end til en stribe mails frem og tilbage mellem værkstedet, Scalepoint og familien Dahl.

Kompensation af nogen art kommer ikke på tale, forklarer kommunikationsdirektøren, mens han gør meget ud af at forklare, at Falck ikke har anbefalet Glostrup Auto.

- Vi har givet dem en valgmulighed for at få deres bil på et værksted, som kan give dem en ordentlig service. Det har det så vist sig ikke at være i det her tilfælde.

Annonce:

- Der er vist ikke meget service over den behandling, de har fået her, filosoferer han.

Kender ikke værksteder
Falcks abonnenter bliver nu ikke længere sendt i armene på Glostrup Auto, selv om værkstedet på sin hjemmeside stadig kalder sig Falck Bonusværksted.

- Vi har opsagt aftalen med Glostrup Auto, eller hvad de nu kalder sig for tiden.

- Det er klart, at hvis der er flere værksteder af denne karakter, så har vi et problem, men vi kan ikke gøre andet end at opsige samarbejdet med de pågældende værksteder gennem Scalepoint.

- Hvis vores kundetilfredshedsmålinger viser, at et værksted skraber bunden, så ryger de også ud, advarer kommunikationsdirektøren.

Tjek af værkstederne stikker dog ikke dybere, end at Falck ikke selv ulejliger sig forbi for at se på faciliteterne.

- Vi har en aftale med Scalepoint, som har et samarbejde med et netværk af selvstændige værksteder, som så bliver vores Bonusværksteder. Det er en service, vi stiller til rådighed for vores kunder, og vi tjener ikke noget på det.

Annonce:

Kommunikations-direktøren understreger også, at Falck ikke har nogen juridisk forpligtelse i forhold til sine bonusværksteder, selv om de promoverer dem med rabatordning og anbefalinger.

- Jeg håber da, at langt størstedelen af vores kunder oplever, at de kan stole på os, siger Louis Honoré.

Sådan fik familien ødelagt deres bil
14. august 2009 går Pia og Allan Dahls Kia Carnival fra 2001 i stykker. Falck tilbyder at køre bilen til et Falck Bonus-værksted, Glostrup Auto, hvor parret vil få rabat som Falck-kunder. Pia og Allan Dahl accepterer.

Glostrup Auto siger, der skal en ny motor i. Det tager to måneder med flere forsinkelser og koster 29.000 kroner. Glostrup Auto stiller gratis lånebil til rådighed i reparationsperioden.

Familien får bilen tilbage, men det viser sig, at den ikke er samlet korrekt. Så 15. januar i år brænder motoren sammen.

Hos FDM konstateres det, at motoren slet ikke er skiftet, som de ellers har betalt for.

Falcks samarbejdspartner, Scalepoint, som står for bonusværkstederne, overtaler parret til at lade Glostrup Auto - som nu hedder Autoekspress eller Phønix Auto - råde bod på skaden.

30. april får de atter bilen tilbage. Den drypper olie, gearkassen larmer, og den er olieplettet både inde og ude. Bilen kører i knap to døgn - så dør den helt.

Bilen bliver derefter kørt til det autoriserede værksted, Andersen & Martini, som finder ud af, at ombyttermotoren har kørt 289.000 km, at den ikke er monteret korrekt, samt at der er glemt en skruetrækker i den.

Andersen & Martini tilbyder at rette fejl og lægge en helt ny motor i for cirka 100.000 kr., men det har familien ikke råd til.

Det aftales, via Scalepoint og Falck, at Autoexpress skal betale for en reparation, der svarer til den, parret betalte for i første omgang.

De indhenter et tilbud på 40.000 kroner fra et andet værksted, men Autoexpress vil ikke betale mere end 18.000, selv om de selv tog 29.000 kroner for det samme sidste år.

Hverken Falck eller Scalepoint er juridisk forpligtet til at hjælpe - og gør det heller ikke.

Juli 2010: Pia og Allan Dahl ser ikke andre muligheder end at sige ja til de 18.000 kroner i kontanter og har nu ikke nogen bil at køre i.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.
LIGE NU

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
Det er uforståeligt, at Pytlick er hoppet på den saudiske sportswashing-vogn

Udforsk Ekstra Bladet+

Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: