Mange bilejere ved ikke, de har frit værkstedsvalg, og at garantien holder, selv om de vælger et uautoriseret værksted.
- Vi oplever stadig, at mange slet ikke ved, at der er frit værkstedsvalg til trods for, at det har der været siden 2002, siger afdelingsleder i FDM’s tekniske afdeling, Jørgen Jørgensen.
I 2003 fulgte Forbrugerombudsmanden op med et påbud til de autoriserede værksteder om, at garantien på en bil ikke automatisk bortfalder, blot fordi serviceeftersyn bliver foretaget af andre end de autoriserede værksteder.
Samtidigt blev det slået fast, at uoriginale reservedele gerne må anvendes til at reparere bilerne, uden at garantien bortfalder, så længe de overholder visse kvalitetskrav.
Læs om værkstedernes skræmmekampagne her
Siver med alderen
Den gang frygtede de autoriserede værksteder en decideret kundeflugt til de billigere uautoriserede værksteder.
Den er udeblevet, og i dag er kunderne enten uvidende om det frie værkstedsvalg eller bare gammeldags forsigtige med at lade andre end deres sædvanlige mekaniker rode med deres bil.
- Vi oplever ikke direkte en flugt men en stærkt stigende interesse for det fri værkstedsvalg.
- Jeg vil ikke udelukke, at nogle autoriserede værksteder oplever det som en flugt, men bilejerne er stadig meget utrygge ved at vælge frit værksted med deres nye biler.
- I takt med at bilerne bliver ældre, begynder bilejeren at sive, og jeg fornemmer da også, at det er dette segment, de autoriserede værksteder forsøger at holde fast i med forskellige tiltag og koncepter, siger Jørgen Jørgensen.
Kamp på lige vilkår
Men flugten fra de autoriserede er ikke blevet så slem, som værkstederne frygtede.
I den første tid tøvede kunderne, og den tid har importører og mærkeværksteder benyttet til at tage kampen op på lige vilkår med de frie værksteder.
- Ifølge vores egne tal har vi ikke mistet kunder til de frie værksteder, siger kommunikationschef i Toyota Danmark, Rene Mouritsen.
- Men det er ingen hemmelighed, at kundeloyaliteten er størst hos første ejer, og jo nyere bilen den er.
- Vi er netop blevet nummer et i FDM’s årlige Autoindex undersøgelse, som måler kundernes tilfredshed med deres bilmærke.
- Det, tror vi på, vi er blevet, fordi vi arbejder målrettet med at yde vores kunder en god service og give dem lidt mere, end de forventer.
- Det, mener vi, er den bedste reklame, både for at vores kunder skal forblive loyale, og for at de skal anbefale os til andre.