Alt om ny BMW 5-serie

... eller i hvert fald meget om den nye 5-serie, som er den sjette femmer siden 1972. Den vil være at se på Geneve Motor Show 2010

5-serien er en designmæssig sammenblanding af 3-serien og 7-serien
5-serien er en designmæssig sammenblanding af 3-serien og 7-serien

De umiddelbart synlige nyheder i forhold til den nuværende 5-serie vil være åbenlyse for de fleste.

5'eren minder til forveksling om den større 7-serie.

BMW har valgt det sikre frem for det avancerede og fulgt den linie, som man begyndte med 7-serien med større nyrer i fronten og et mere klassisk formgivet karosseri.

Det er knap så modigt som tidligere, men har ikke - i hvert fald efter vores mening - mistet den kant og karakter, som en BMW bør have.

De korte udhæng er BMW-typiske og giver udover at se godt ud, mulighed for at samle hovedparten af bilens vægt mellem akslerne og dermed gøre bilen så komfortabel og velkørende som mulig.

Bilen er med 489 cm fem cm længere end den nuværende model. Akselafstanden er forøget med 8 cm til 297 cm, blevet en cm bredere (186 cm) og en cm lavere.

BMW lover, at den bliver endnu mere velkørende end den nuværende og næsten lige så komfortabel som 7-serien.

Motorerne
Den største motor bliver indtil BMW M5 en 4.4 liters turboladet V8 på 407 hestekræfter, en motor som også kendes fra BMW X6 og den nye 5-serie GT. Motoren får BMW 550 til at runde 100 km/t på blot 5 sekunder.

Benzin-6'erne er som sædvanlig rækkemotorer.

Den største, 535i, har en 3-liter med dobbelt turbo og BMWs geniale Valvetronic, som lader ventilernes åbnehøjde styre lufttilførslen i stedet for et tradtionelt gasspjæld (som dog stadig findes). Den yder yder 306 hk. 0-100 sikres på 6,1 sekunder.

Lige under den finder en anden treliter rækkesekser uden turbo og med 258 hk med betegnelsen 528. 0-100 km/t klares på 6,6 sekunder.

523i er ligeledes en 3,0er, her med 204 heste. 0-100 klares på 8,1 sekunder.

Nøjsomme dieselmotorer
En ny firecylindret dieselmotor med direkte indsprøjtning og motorblok i aluminium sikrer 184 heste, 0-100 på 8,1 sekunder og 20 km på en liter brændstof. BMW er dog ikke helt klar med 520d, så tallene er foreløbige opgivelser.

Dieselmotorerne: 530d yder 245 hk fra en 3-liter motor med enkelt turbo, klarer 0-100 på 6,3 sekunder og 15,9 på literen.

Den samme motor med anden styring og lidt lavere indsprøjtningstryk yder 204 heste i BMW 525d. 0-100 på 7,2 sekunder og 16,1 km/l

BMW har udviklet en ny otte-trins automatgearkasse til alle modeller, der som standard ligger i den V8-motoriserede topmodel.

Alle modeller får elektrisk styretøj - som vi håber gør det lige så godt som det nuværende elektromekaniske styretøj.

EfficientDynamics, BMW-marketing for sund fornuft, der sparer brændstof, er pudset af med lidt ekstra aluminium i blandt andet døre, motorlåg, undervognsdele og sidepaneler.

1 af 7 Forfra kender du den nye femmer på de større nyrer
2 af 7 Lille udhæng over hjulene, stor akselafstand (297 cm) og et laaaangt motorrum er med til at give den nye 5'er identitet og gode køreegenskaber. Det sidste står dog for BMW's egen regning indtil videre
3 af 7 Den første femmer, som afløste BMW 2500, så dagens lys i 1972
4 af 7 Herfra ligner 5-serien mest af alt en 7'er
5 af 7 Den nye 5'er er den sjette model siden 1972. BMW har foreløbig solgt over 5 millioner femmere.
6 af 7 Indretning i typisk BMW-stil med alt hvad den kan trække af sikkerheds- og luksusgadgets som radar, vejstribealarm, headup-display, i-drive osv.
7 af 7 5-serien er en designmæssig sammenblanding af 3-serien og 7-serien
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere