Ingen reklame er bedre end kolde fakta.
Kan man sige, at ens produkt er det mest populære i hele landet, så har man et godt argument i salgslokalet - og det har Toyota i Danmark, som ifølge denne artikel toppede salgslisterne i 2009 med deres Avensis.
Tilbage i 2006 var Avensis den mest solgte bil i Danmark. 5751 solgte biler blev det til over hele året.
Men inden året var omme, var over 1700 af de nyregistrerede Avensis blevet afmeldt igen. De fleste af dem for aldrig mere at blive indregistreret i Danmark.
I 2009 var Avensis igen øverst på salgstabellerne. Denne gang med 3265 solgte enheder. 40 flere end nummer to på listen, som er lillesøster Toyota Aygo. Se her hvilke biler der toppede i 2009.
Men allerede før det netop overståede nytår forsvandt 725 af de nye Avensis atter fra statistikkerne, mens kun 43 Aygo blev afmeldt igen.
2800 udlejningsbiler
Det viser sig, at langt de fleste af de afmeldte biler helt forsvinder fra de danske veje.
Det store svind efter nyregistreringerne skyldes, at bilerne er solgt som afgiftsfri valutabiler. Dvs. udlejningsbiler, som udlændinge bruger i en periode, og som for størstedelens vedkommende efterfølgende bliver re-eksporteret.
I 2006 solgte Toyota 2800 Avensis som udlejningsbiler, hvilket fik afgørende indflydelse på årets resultat. Til sammenligning solgte Fiat 816 Punto som den næstmest populære udlejningsbil.
På den måde pynter disse udlejningsbiler i statistikken.
Uden for indflydelse
Valutabilerne er afgiftsfri og kan reeksporteres, uden det koster tabt registreringsafgift for udlejningsselskaberne, når de sælger dem på eksempelvis norske og tyske auktioner.
Intet tyder dog på, at importørerne har fiflet med tallene, selv om det er forbundet med prestige at være nummer et.
- Hos Toyota er vores mål ikke i sig selv at være nummer et på salgslisterne, siger informationschef Rene Mouritsen.
- Når vi først har solgt og indregistreret en ny bil til en privatkunde, en virksomhed eller et udlejningsselskab, har vi derefter ingen indflydelse på, hvad der efterfølgende sker med bilerne.
- I 2009 valgte udlejningsselskaber at købe en stor mængde Toyota Avensis som det, der hedder valuta-udlejningsbiler, og helt efter bogen kan disse biler eksporteres til et andet land efter en given periode.
- Denne procedure er ikke noget, som vi hos Toyota har nogen indflydelse på, understreger han.
Også Audi A4 har får et pænt ryk opad på salgslisterne med mange midlertidige indregistreringer, selv om denne større og dyrere model ikke er med på top-5.
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.