El-drevet MR2 med 400 hk

Toyota vil genoplive den sportslige MR2 i en grøn hybrid-version med 400 hk. 0-100 km/t ordnes på under fem sekunder

Den lille roadster gør brug af en 3,3-liters V6’er som trækker baghjulene, mens en elektrisk motor driver forhjulene
Den lille roadster gør brug af en 3,3-liters V6’er som trækker baghjulene, mens en elektrisk motor driver forhjulene

Noget er der i gære hos Toyota for tiden.

Mens japanerne har oversvømmet os med fornuftsvogne som Carina, Avensis og Aygo de seneste år, er det sportslige islæt så småt gledet helt ud af programmet.

Og det har åbenbart også fået japanerne lullet i søvn, indtil en ansat (formentlig en italiener på studieophold, red.) har slået i bordet og fortalt ledelsen om de gode gamle sportsmodeller, som Toyota engang havde på programmet.

Uanset hvad der er sket, så vi for få måneder siden konceptet FT-86, og nu er det ikonet MR2, som står til en grøn genfødsel, på Tokyo Motor Show.

Toyota kalder maskinen MR2 Sports Hybrid Concept, og den lille roadster gør brug af en 3,3-liters V6’er som trækker baghjulene, mens en elektrisk motor driver forhjulene.

På den måde har sportsvognen firehjulstræk. Ved lave hastigheder bruger MR2 kun den elektriske motor, og udleder derfor ingen CO2.

Den samlede effekt er godt 400 hk, og sammenholdt med en vægt på ca. 1.500 kg nås 0-100 km/t på ca. 4,7 sekunder.

Foreløbig har japanerne ikke meldt ud, om MR2-konceptet rent faktisk er tiltænkt produktion.

Der spekuleres dog i, om bilen kan være en rival til Hondas kommende CR-Z.

Læs den oprindelige artikel her.