Renault klar med retro-GTI

Renault lancerer heftig lille Twingo, der hylder den legendariske motorkonstruktør Amédée Gordini

Den blå specialakering er genbrug fra gamle dage. Foto: Renault
Den blå specialakering er genbrug fra gamle dage. Foto: Renault

Amédée Gordini var en genial italiensk motorkonstruktør, der i 1960’erne kunne få det bedste ud af Renault-biler. Han tog gadebilerne og lavede dem om til hurtige racerbiler, og kendetegnet var blandt andet en særlig blå lakering.

Nu hylder Renault fortiden med en serie “Gordini”-versioner af programmets sporty modeller. Første skud i bøssen er den lille Twingo, som i RS-trim yder 133 hk fra en 1,6-liters turbomotor.

I Gordini-trim har den lille kanonkugle den karakteristiske blå lakering med hvide striber som fortidens racere, kabine med sportssæder i blåt og sort læder, læderrat, 80-watts-lydsystem samt 17-tommer-fælge, som også kan leveres med blålakerede detaljer. Desuden kan ESC-systemet frakobles fuldstændigt, hvis man skulle få trang til at køre bredt.

Det er en fræk lille sag, men danske interesserede må skuffes. Den danske Renault-importør har nemlig valgt slet ikke at have de hurtige RS-modeller på salgslisten herhjemme, og derfor får vi heller ikke Twingo Gordini R.S. at se.

-Som landet ligger lige nu har vi ikke planer om at lancere RS’erne herhjemme, og det inkluderer desværre også de nye Gordini-versioner, lyder det fra pressechef hos Renault Danmark, Søren Hyltoft.

Læs den oprindelige artikel her

1 af 3 1,6-liters turbomotor på 133 hk. Foto: Renault
2 af 3 De 17-tommer fælge kan leveres med blålakerede detaljer. Foto: Renault
3 af 3 Den blå specialakering er genbrug fra gamle dage. Foto: Renault
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere