Bil for alle pengene: Test af VW Passat Variant 1,6 TDI BlueMotion

VW Passat giver bil for hver en krone, men motoren svigter den store Passat

Passat er Anders Berners yndlings-firmabil. Det er en bil, som han bliver mere og mere glad for
Passat er Anders Berners yndlings-firmabil. Det er en bil, som han bliver mere og mere glad for

Man kunne uden den store risiko kalde hele klassen for Passat-klassen. Gang på gang har den testet sine konkurrenter ned under gulvbrædderne i diverse firmabilstest for sin fine ergonomi.

Indtil august i år blev den økologiske Passat trukket af en 2,0 TDI med 110 hk.

Siden har 1,6 TDI-motoren med 105 hk og et noget mindre overbevisende drejningsmoment overtaget opgaven. Den svigter den store bil, og på motorvej kan den end ikke slæbe monstrummet lige så langt på en liter dieselolie.

Når det går stærkt, hjælper stop/start-teknologien ikke. Den teknologi virker jo alene, når du holder stille.

Men den får førstepladsen i disciplinen bil for pengene. Den er 10.000 kroner billigere end Mondeo ECOnetic og hele 47.000 billigere end Insignia EcoFlex, og det er jo i sig selv lidt af en omvendt verden.

Indvendigt er samlefinishen på et højt og tillidvækkende niveau.

Havde de beholdt 2,0 TDI-motoren, var den rendt med puljen.

1 af 7 Thomas André holder også på Passat, men disser motoren for at være for svag
2 af 7 Passatkabinen er konservativ, lækker, velduftende og rummelig og støjsvag
3 af 7 Fem fremadgående gear, ville FDM have skrevet. Det lyder af få, men er i praksis rigeligt. Men DSG-gearkassserne er altid nummer et på en VW
4 af 7 Passat er alderspresident i klubben, men er stadig helt med på noderne
5 af 7 
6 af 7 
7 af 7 Passat er Anders Berners yndlings-firmabil. Det er en bil, som han bliver mere og mere glad for
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere