TV: Hvilken billige bil er bedst?

Fra billig plastik til gennemførte detaljer. Vi tester de fire mest solgte biler til under 150.000 kroner

Småbilernes fremstormen hænger uløseligt sammen med finanskrisen, ulven kommer, luk skodderne og vent på, at stormen driver over.
Småbilernes fremstormen hænger uløseligt sammen med finanskrisen, ulven kommer, luk skodderne og vent på, at stormen driver over.

Ekstra Bladet Biler har testet de fire bedst sælgende biler til under 150.000 kroner mod hinanden.

Med undtagelse af Ford Mondeo på tredjepladsen, er det kun småting, der rigtigt tager markedsandele. Vi skal helt ned på 17.-pladsen til Nissan Qashqai i den seneste månedsstatistik for at finde noget, der er større end en Golf – som i øvrigt er nummer 15.

På første, anden, fjerde-, og femtepladsen finder vi henholdsvis Ford Fiesta , Suzuki Splash , Toyota Aygo og Suzuki Alto .

Vi har vurderet dem på simpel anvendelighed og komfort. Motormæssigt er de meget ens med tre trecylindrede 1,0-motorer og en 1,25, som ligger i Ford Fiesta. Alle med mellem 60 og 68 hk.

To nødhjul
I den gode ende af testen finder vi to biler med hver sit formål, men som ingeniørerne har tænkt over og haft en ide med, før de gik i gang med at konstruere dem.

Ford Fiesta vinder foran Suzuki Splash, fordi den helt enkelt gør mest ud af at være en kørevenlig bil, mens Splash forsøger at rumme en hel familie på trang plads.

I den anden ende lander to visionsløse nødløsninger i stil med nødreservehjul, som man kun kører med, indtil man får et rigtigt hjul på sin bil igen. Suzuki Alto og Toyota Aygo forsøger ikke andet end at være billige, og skal du have bagage med, må du bruge de ledige sæder.

Bagagerummene er ubrugelige.

Læs testene af de fire biler her:

Man kan undre sig over, hvad i hulen, de tænkte på, da de tegnede den.

ikke sit navn værdig

Gud, hvor er den god, og så har den kun kostet en tier.

Kæk, moderne og tillidsvækkende.

1 af 7 Suzuki Splash har testens største bagsæde
2 af 7 Godt tænkt: Ford Fiesta har intet skruelåg under tankdækslet
3 af 7 Stævnemøde: de fire billigste biler i top 20 støder tænder
4 af 7 De to store biler, Fiesta og Splash virker mindst en klasse bedre end de to små. Både i køremåde og plads
5 af 7 Tumpedumt og 90'er-agtigt: I Alto skal nøglen i bagsmækken, når klappen skal op
6 af 7 
7 af 7 Småbilernes fremstormen hænger uløseligt sammen med finanskrisen, ulven kommer, luk skodderne og vent på, at stormen driver over.
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere