Partikelfilter eller ej?

Ejerne af dieselbiler uden filter tæller på knapper. De aner nemlig ikke om de skal montere et partikelfilter eller ej

Hvad venter skatteministeren på? Skal ejerne af dieselbiler købe partikelfilter eller ej?
Hvad venter skatteministeren på? Skal ejerne af dieselbiler købe partikelfilter eller ej?

Fra nytår skal samtlige dieselbiler uden partikelfilter have ét monteret. Så meget ved vi.

Vi ved også at den operation koster mellem 5000 og 10.000 kr. Alternativ skal du som ejer af en dieselbil af med 1000 kr. om året i strafafgift.

Ca. 200.000 bilister må til lommerne. Det sker af hensyn til miljøet, siger politikerne.

Men vi ved ikke om filtrene virker. I realiteten er vi ret sikre på det modsatte - nemlig at de ikke virker.

De endelige regler forventes offentliggjort i begyndelsen af november, men indtil videre har vi intet hørt ...

Virker ikke
Det største problem med de eftermonterede filtre er, at de efter alt at dømme hverken gavner miljøet eller bilernes brændstoføkonomi.

De eftermonterede filtre er såkaldte passive systemer, som ikke samarbejder med motorens styresystem. Det mener FDM, og det underbygges af tyske undersøgelser.

En test, som FDMs tyske søsterklub, ADAC, har foretaget, viser, at de mest almindelige systemer i gennemsnit fjerner 45 procent af partiklerne, når bilerne har kørt et års tid.

Ikke ligefrem imponerende, og måske blot et eksempel på hvordan lovgiverne er i stand til at få en underlig idé som koster borgerne penge, men ikke har nogen virkning.

Vi er mange, der glæder os til at høre mere - og det gerne snart. Der er under to måneder til 1. januar. Indtil da, kan du læse mere her og fortælle os hvad du mener om hele filter-sagen.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere