Spøgelser fra fortiden

Bilimportørerne burde være ærlige og tilbyde kunderne hjælp, mener FDM

En svagt led, eksempelvis en tandrem, der knækker efter 2 år og tre dage kan du ikke længere forvente at få betalt. Heller ikke selvom du har været en god kunde og importøren kender
En svagt led, eksempelvis en tandrem, der knækker efter 2 år og tre dage kan du ikke længere forvente at få betalt. Heller ikke selvom du har været en god kunde og importøren kender

Bilproducenter begår fejl, regner forkert og har fra tid til anden problemer med en underleverandør. Når det sker opstår der en typefejl på bilen, som bilfabrikkernes reklamationsafdelinger udmærket kender til. Desværre er de ikke altid lige ærlige omkring det.

Alternativt vælger de at forholde forholde sig mere til juraen end moralen: Med andre ord lader de bilejeren betale for de fejl bilfabrikkerne har begået.

Alle bilfabrikkerne kender problemet, men det bliver taklet vidt forskelligt.

For et par år siden kunne en del Toyota-ejere opleve at deres 1.8-motor brugte for meget olie. Toyota Danmark tog problemet meget alvorligt og ingen kunder kom til at betale nævneværdige regninger.

Sådan går det desværre langtfra altid:

For nylig har Opel vundet en sag i Sø- og Handelsretten efter lange tovtrækkerier med FDM om bristede tandremme og efterfølgende motorhavarier. Ejerne må selv til lommerne.

VW er uvillige til at betale for at kunder af Bora og Golf bliver ved med at vende tilbage med samme fejl på iltmåleren i udstødningen. Ejerne må selv til lommerne.

Citroën og Peugeot havde for nogle år tilbage problemer med motorhavarier, som skyldtes en konstruktionsfejl i udluftningen til krumtaphuset. Her måtte ejerne også selv betale, når det gik galt for alvor. Peugeot tog dog aktion på problemet ved at tilbyde ejerne forebyggende udbedringer, fortæller teknisk chef Jørgen Jørgensen, FDM.

- Vi savner en større grad af aktioner når tingene sker, fortæller teknisk chef Jørgen Jørgensen, FDM.

- Importørerne kommer med deres sædvanlige sang fra de varme lande om at man skal have besøgt sit mærkeværksted regelmæssigt, men hos FDM hører man gang på gang om de, der har overholdt alle service til punkt og prikke og alligevel får lov at betale ved kasse ét, når regningen gøres op.

Forhandlerne er ofte villige til at gå langt for at beholde en kunde, men får ingen opbakning fra importøren, lyder det fra FDM



0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere