Hvilken bil skal være Årets Bil?

Polo, Skoda Yeti og Toyota IQ er blandt de nye biler, som kan blive kåret til Årets Bil i Europa. Vinderen findes 30 november. Stem din favorit ind ...

C3 Picasso forener praktisk anvendelse med interessant design og en god portion køreglæde
C3 Picasso forener praktisk anvendelse med interessant design og en god portion køreglæde

De syv udvalgte
Det store felt på 33 kandidater er nu reduceret til syv nominerede kandidater, der i de næste fire uger skal kæmpe om det prestigeproppede trofæ og titlen Car of the Year 2010. Juryen har muligheder i Tyskland, Italien og England for at afprøve og sammenligne de syv nominerede kandidater.

Hvad tæller?
Når 59 jurymedlemmer fra 23 lande skal stemme, spiller ikke bare de enkelte kandidaters tekniske fortrin, fremskridt, sikkerhed, design, køredynamik og pris vigtige roller, også forskellige nationale forskelle, først og fremmest beskatning og afgift niveau, er med i vurderingerne.

Derfor er eksempelvis Mercedes E på listen med stemmer fra garanteret Tyskland med flere, hvor biler traditionelt er større og kun er belagt med moms og ikke med en ublu registreringsafgift som i Danmark.

Hvor mange rigtige?
Ud af de syv udvalgte har jeg fem ”rigtige”, nemlig C3 Picasso, Opel Astra, Skoda Yeti, Toyota iQ og VW Polo. Hverken Mercedes E-klasse eller Peugeot 3008 var på min liste, E-klassen fordi den er i et prisleje uden for rækkevidde for 90 pct. af danske bilkøbere, men jeg anerkender dens tekniske fremskridt. Peugeot 3008 fordi den nok er ny for Peugeot og i øvrigt ikke tilføjer noget særligt .

Hvorfor de to?
I stedet for E-klasse og Peugeot 3008 satte jeg Honda Insight og Mazda3 på min liste.

Insight fordi den med sin hybridteknik er et alternativ for pendleren til at køre på benzin og ikke diesel med en god brændstoføkonomi til en rimelig pris i forhold til bilens størrelse.

Mazda3 er lige så meget ny bil som både VW Golf 6 fra sidste år og VW Polo, der er nomineret i år, og frem for alt en ukompliceret, velbygget og meget velkørende kompaktbil.

Hvad med de fem rigtige?
De fem andre er på min liste, fordi C3 Picasso forener praktisk anvendelse i hverdagen med interessant design og en god portion køreglæde.

Opel Astra bekræfter, at sidste års vinder, Insignia, ikke bare var held. Astra fører i meget høj grad linjen videre. Skoda Yeti viser, at det er muligt at tilføje en VW Tiguan lidt pep med samme teknik uden metalhuden.

Skoda tør, hvor VW tøver, og det skal belønnes. Toyota iQ er den lille udfordrer af både hjerne og hjerte, et dristigt forsøg på at udvide begrebet bil. VW Polo spiller på det sikre, men har fin teknik, god kvalitet og lover mere på øko-fronten i nær fremtid.

Car of the Year 2010 bliver udråbt 30. november.

1 af 6 Opel Astra bekræfter, at sidste års vinder, Insignia, ikke bare var held. Astra fører i meget høj grad linjen videre
2 af 6 VW Polo er nomineret i år, fordi den er ukompliceret, velbygget og velkørende
3 af 6 IQ er en fin, lille bybil. Og i udlandet er den ikke helt så dyr som herhjemme, og kunne sagtens løbe med 1-pladsen
4 af 6 Peugeot 3008 har vundet juryens hjerter, men vi tror ikke på at den når helt til tops. Hvad mener du?
5 af 6 E-klassen fra Mercedes er måske ikke lige vores favorit. Den er for dyr til Danmark
6 af 6 C3 Picasso forener praktisk anvendelse med interessant design og en god portion køreglæde
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere