I stedet for at konstruere en el-bil helt fra bunden er en to danskere begyndt at konvertere fabriksnye biler. Metoden er et system af afprøvede komponenter og lithium-ion batterier. En produktionsklar model ventes klar til under 300.000 kroner i løbet af foråret 2010.
Bag projektet står Søren Wiberg og Klaus Sejr, der har baseret prototypen på en 5-dørs Opel Meriva CDTi.
- Vi har brugt meget lang tid på at finde de rette komponenter til udviklingen af konceptet. Både for at holde prisen nede og for at kunne levere en bil med tilfredsstillende præstationer.
- Vore beregninger viser, at bilen med konverteringen vil få en rækkevidde på mellem 120 og 150 kilometer, en topfart på 120 km/t., og den vil kunne ombygges og sælges for under 300.000 kroner, siger Søren Wiberg.
To timers opladning
Firmaet, der allerede er begyndt at modtage reservationer på konverteringer, oplyser, at batterierne i den el-drevne Opel Meriva via et 380 volt-stik vil kunne genoplades på bare to timer. Batterierne er udviklet til et dagligt kørselsmønster fra 50 til 100 kilometer, men rækkevidden kan forøges, hvis der er behov for det. Det kræver blot en større batteripakke.
- Vi valgte at basere prototypen på en mellemstor dieseldrevet bil til en gunstig pris og med gode køre-egenskaber og pladsforhold. Opel Meriva 1.3 CDTi passer fint til det formål. Jeg kan med mine 192 centimeter sidde på bagsædet uden at røre loftet, fastslår Søren Wiberg, der har drevet forretning i 17 år med ombygninger og konverteringer til specielle formål, f.eks. campere og ekspeditioner.
Flere modeller
Klaus Sejr, der er mekaniker og ingeniør, er gået i gang med prototypen. Den ventes at stå klar til test inden årets udgang, så projektet kan gøres klar til seriemæssige konverteringer i løbet af første kvartal 2010.
Systemet til konvertering af biler med forbrændingsmotor er ikke lænket til en bestemt bilmodel, men vil i princippet kunne tilpasses andre modeller - både mindre og større end den Opel Meriva-baserede prototype.
At konceptet er baseret på en eksisterende bilmodel indebærer dels, at bilen lever op til standarden for moderne biler, og dels, at den kan blive repareret og serviceret uanset, hvor den anvendes.