Meningsløse brintbiler?

Stadig flere bilfabrikker præsenterer brintbiler - men er det andet end luftige drømme?

Det lyder meget godt med sådan en brintbil, men brintbilen har et par alvorlige problemer - og det handler om miljøet!
Det lyder meget godt med sådan en brintbil, men brintbilen har et par alvorlige problemer - og det handler om miljøet!

Klumme: En miljørigtig fremtid i bilen er rykket tættere på med brintbilen. Eller er den?

Hyundai, Honda, Toyota og Nissan har offentliggjort en hensigtserklæring sammen med selskabet H2 Logic, som skal gøre Danmark til foregangsland inden for brintbiler. Hyundai er foreløbig længst fremme med en brintdrevet version af modellen ix35, og i løbet af foråret 2013 får Københavns Kommune leveret 15 af slagsen.

Bilnyheder - 22. jan. 2010 - kl. 18:03 Første TV-test af Honda FCX Clarity

En luftig drøm?
Der er ingen tvivl om at fremtiden kommer til at involvere brint som drivmiddel. Brintbiler har den enorme fordel, at de ikke forurener - i hvert fald ikke på klassisk facon med kulbrinter, Nox'er osv. Desuden benytter brintbiler elmotorer, som er billige og effektive.

Men brint har to store problemer: 1) Det er allerhelvedes besværlig at tranportere og opbevare og 2) brint er ikke er en råvare som olie, benzin og uran. Brint skal skabes af noget andet, som typisk er elektricitet.

Brint sviner - indtil videre
Hvis den el kommer fra et naturgasfyret kraftværk er du faktisk et større svin, når du kører brintbil, end når du hælder gassen, dieselolien eller benzinen direkte på tanken. Indtil videre stammer blot to-tre procent af verdens brintproduktioner fra CO2-fri energikilder. Et absurd lavt tal! Brint er altså alt andet end miljøvenligt, indtil man overvejende benytter andre måder at fremstille brinten på.

Brintfremstilling sker lige nu overvejende ved at omdanne naturgas eller kulgas i en katalytisk proces. Men brint kan også fremstilles ved at omdanne biomasse. Biologisk fremstilling af brint er også en mulighed, som kendes fra naturen.

Vindmøllestrøm
Og i et vindmølleland som Danmark vil det naturligvis også give mening at udnytte overskudsstrøm til at producere brint med. Det er ikke nogen energivenlig måde at udnytte strømmen på, men hvis man antager, at man alligevel ikke kan komme af med strømmen på en anden meningsfuld måde og til en ordentlig pris, vil elektrolyse af vand til brint og O2 måske give god mening. Ikke mindst hvis det lykkes at få gang i den såkaldte fastoxid-elektrolyse, hvor man er i stand til at "genbruge" CO2'en som råstof til produktion af naturgas.

Men selv da vil brintbilen have en svaghed - og det handler ikke om at den er farlig at køre rundt i. Det største problem for brintbilen er, at det giver mere mening at bruge fremtidens brint på stationære anlæg.

Men måske er jeg bare en skeptiker af samme kaliber, som de der kaldte H.C. Ørsted for en vildfaren sjæl, da han opdagede hvad elektriciteten kunne bruges til ...



Du kan læse mere om brint og brændselsceller lige her

0 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere