Problemer med VW-motorer

Rasler din 1,4 TSI, så er knastakselkæden nok blevet for lang. Har du oplevet problemer?

En underleverandørs brug af dårlige materialer skaber slappe kæder og raslelyde i VW-motorer af typen 1,4 TSI.
En underleverandørs brug af dårlige materialer skaber slappe kæder og raslelyde i VW-motorer af typen 1,4 TSI.

VW erkender, at der er problemer med et lille men ukendt antal motorer af typen 1,4 TSI.

Læs også: Motorproblemerne kostede os 30.000 kr.

Motorproducenterne benytter ellers denne form for knastakselstyring for at gøre bilen mere servicevenlig og billigere at holde. Men det bliver åbenbart ikke altid gjort med lige stort held. I hvert fald har VW problemer med en række af deres 1,4 TSI-motorer, som har knastakselkæde.

Ifølge VW har en underleverandør brugt for dårlige materialer, så kæden bliver slap og udsender raslelyde og går ujævnt i tomgang. Ofte vil motorlampen lyse, men det er ikke sikkert. De berørte motorer er produceret mellem 2007 og 2011.

Motoren findes i mange varianter fra VAG-koncernen, der tæller VW, Audi, Skoda og Seat.

Sådan må din VW-motor ikke lyde

Hos FDM har man set enkelte danske tilfælde:

– Vi kender til problemet, og har medlemmer, der har oplevet denne defekt, men det er ikke voldsomt mange, fortæller Jørgen Jørgensen, teknisk chef hos FDM.

VW: Kør på værksted
Hos Skandinavisk Motor Co., der er dansk importør af blandt andet Volkswagen, Audi, Seat og Skoda, udtaler pr-chefen for VW, Søs Righolt Ilum:

– Vi erkender problemet, der heldigvis vedrører under 1000 motorer ud af to mio. producerede. Vi kender ikke de berørte stelnumre, så hvis motorlampen lyser eller du hører raslelyde, så kør på værksted og få motoren undersøgt.

Hun uddyber, at VW dækker alle omkostninger ved denne reparation i op til tre år og maksimum 100.000 km, herefter gradueres der efter km-tal og alder på bilen, men VW betaler formentlig en del af regningen også efter tre år.

Udgør ingen fare
Desuden understreger hun, at der ikke er nogen risiko for personskade ved problematikken.

Det er ikke første gang VW har kædeproblemer. Tidligere har VW lavet en serviceaktion på 5000 biler med 1,2 TSI-motor – serviceaktion 15D8.

1,8 TSI (TFSI) og 2,0 TSI(TFSI) har ikke haft problemer med kæderne, så længe service overholdes og olieniveauet holdes over minimum.

Autobild i Tyskland har været i kontakt med over 100 bilejere med knastkædeproblemer.

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du har problemer med din 1,4 TSI-motor. Skriv til berner@eb.dk

Læs meget mere om sagen på Autobild.de