Topløs og tilkørt

Temperaturen stiger - og det samme gør lysten til en åben bil. Hvis du vælger en brugt, er der masser af gode tilbud

Finanskrisen har sendt masser af cabrioleter ud på markedet, så det er måske nu, du skal realisere drømmen om en åben bil. (Foto: All Over)
Finanskrisen har sendt masser af cabrioleter ud på markedet, så det er måske nu, du skal realisere drømmen om en åben bil. (Foto: All Over)

Åbne biler er ikke længere forbeholdt millionærarvinger, nordsjællandske ejendomshandlere og medlemmer af hoffet. Drømmen om en åben bil har faktisk aldrig været billigere at realisere end nu — hvis du vel at mærke kan leve med, at du ikke er den første ejer af bilen.

I skrivende stund er der nemlig over 2600 brugte cabriolet-biler at vælge imellem på diverse markedspladser på internettet, og det er faktisk rekord. Brugtbilsekspert Jan Lang fra Bilbasen.dk er ikke tvivl om hvorfor:

– Det er den finansielle krise, der har sendt flere cabriolet-biler ud på markedet end nogensinde. Faktisk er bestanden af brugte cabrioleter steget med 1000 biler de seneste tre år, og det er ret markant.

LÆS OGSÅ: Kvikkere Golf cabriolet

Jan Lang tilføjer, at det koster dyrt at være første ejer, for en cabriolet har altid haft en langt højere afskrivning end en almindelig bil.

– I snit har en cabriolet, uanset mærke og model, en årlig afskrivning på 16 procent mod syv procent for en almindelig bil.

Meld dig ind i en klub
Hvis du køber en ældre cabriolet, kan det ifølge brugtbilseksperten være en rigtig god idé at melde sig ind i en mærkeklub eller decideret cabriolet-klub, da du får masser af gode råd, der kan spare dig mange penge i reparationer og vedligeholdelse.

Et godt eksempel er den danske Mazda MX-5-klub, hvor der ikke er grænser for al den information, tips og gode råd, du kan få.

– Faktisk er Mazda MX-5 en af de populæreste modeller, når vi taler cabriolet-biler med traditionel kaleche, siger Jan Lang.

Af andre gode tilbud står Audi A4 Cabriolet højt på brugtbilsekspertens liste.

UNDER 100.000 KR.

Peugeot 206 CC 2,0

Fordi den med foldetag minder om en helårsbil, men giver den ekstra køreoplevelse i en åben cabriolet. Læg dertil underholdende køreegenskaber og villige motorer både i 1,6- og 2-liters versionen. Er desuden den billigste af sin art.

Hvad kan gå galt? Fugt i fodbrønden på grund af vand i ventilationsanlægget, taget kører ikke ordentlig op eller ned (dyrt), sideruderne slutter ikke tæt til taget, defekt centrallås, klonk-lyde fra undervognen betyder slidte bøsninger og bærekugler.

Hvad kan jeg få for pengene? Du kan finde en 206 CC med en 110 hk 1,6-liters motor til priser fra 60.000 kr., men vi fandt en 135 hk toliters version til 79.900 kr. og et kilometertal på 116.000.

Mazda MX-5 1,6

Fordi den er bygget som en klassisk sportsvogn med langsliggende frontmotor og baghjulstræk. Det giver mere driverappeal, end du kan finde i nogen anden åben bil til prisen. Du får ikke masser af motorkraft, men rigeligt til at underholde.

Hvad kan gå galt? Det største problem er rust i vangerne. En defekt vandpumpe på de første årgange, så lyt efter bankelyde i tomgang. Motoren sveder lidt olie, men er der meget olie, skal en såkaldt O-ring udskiftes, hvilket er billigt.

Hvad får jeg for pengene? Vi fandt en velholdt MX-5 1,6 fra 1991, der har kørt 163.000 km til 64.500 kroner. Der var også en enkelt MX-5 II fra 1998 til 95.800 kroner, men den har ikke samme charme.

Alfa Romeo Spider 2,0 TS L

Fordi du får et tidløst og skarpskåret Pininfarina-design, der holder selv efter 26 år. Nyd også den klassiske sprøde motorlyd. Når du runder et sving, vil du mærke det præcise styretøj og en grad af dynamik, der er fraværende i nyere modeller.

Hvad kan gå galt? Er kalechen i dårlig stand, eller er el-motoren defekt, kan det blive dyrt. Du skal også være opmærksom på slidte bøsninger i undervognen, diesellyd fra Twin Spark-motoren og falmet lakering.

Hvad får jeg for pengene? Du kan finde flere Spider-eksemplarer til lige under 100.000 kr. med et kilometertal på ca. 145.000. Der er også råd til den treliters V6-version, der har en fantastisk lyd, men den er tørstig.

UNDER 200.000 KR.

VW Beetle Cabriolet 1,6

Fordi du sandsynligvis er kvinde og synes, den ser nuttet ud. Interiøret er klart mere funky end i en Golf, og så kører den faktisk bedre. Har plads til fire personer, hvilket er mere, end du kan sige om en Mini. Der er ikke meget spræl i 1,6 liters motoren, men nok til en bytur.

Hvad kan gå galt? Er generelt solid, især 1,6-liters versionen. Virker koblingen stiv, kan den trænge til en udskiftning. Plastikhåndtaget til kalechen kan knække. Der har været konstateret fejl på el-sideruderne og centrallåsen.

Hvad får jeg for pengene? Ligesom med en Mini rækker budgettet her kun til den mindste motor, hvilket vil sige en 1,6-liters med 102 hestekræfter, der står til minimum 189.000 kr.

Mini One Cabriolet

Fordi du ikke kan stå for dens retrostil og klassiske charme, og du vil elske de gokart-lignende køreegenskaber. I dette prisleje får du ganske vist kun 90 hk, men det er nok til at gøre en Mini til et underholdende selskab, når du fræser rundt i byen.

Hvad kan gå galt? Hviner gearkassen, kan den trænge til olie. Klaprer motoren ved høje omdrejninger, kan det være tegn på, at den trænger til olie, eller kædestrammeren skal justeres. Klonk-lyde fra baghjulsophænget kan tyde på slidte bøsninger i toppen af fjederbenet.

Hvad får jeg for pengene? De billigste står til cirka 180.000 kr., og så får du en Mini One Cabriolet fra 2005 med 1,6-liters motor og 90 hestekræfter, der har kørt 104.000 km.

Mercedes SLK 230 K

Fordi den stadig ser cool ud og udstråler klasse som få andre roadstere inklusive konkurrenten BMW Z3. Er ikke den mest sportslige, men er hurtig nok med sin kompressormotor.

Hvad kan gå galt? Er bundsolid, men hvis den ikke er serviceret ordentligt med olieskifte i tide, kan du få problemer med kompressoren. Tjek, om foldetaget kører problemfrit og holder tæt, da det kan være dyrt at reparere. Automatgearet kan også volde problemer.

Hvad får jeg for pengene? Den billigste var en SLK 230 K med 193 hk fra 1997 med 155.000 km kørt til 185.000 kr. Der er nogle få SLK 200 til salg, men de er ikke væsentligt billigere og har kun 136 hk, så glem dem.

UNDER 300.000 KR.

Opel Astra TT 2,0 Turbo

Fordi den nok er den mest elegante blandt coupé-cabriolet-modellerne, og så får du en relativt ny bil. Med en toliters turbomotor og 200 hestekræfter er der også godt med skud i den. Er også en af de eneste coupé-cabriolet-modeller i klassen, hvor der rent faktisk kan sidde voksne på bagsædet.

Hvad kan gå galt? Ikke så forfærdelig meget, da Astra er en velbygget og gennemsolid bil, men bøsningerne i forhjulsophænget slides hurtigere end normalt. Fejl på koblingen kan betyde, at du har svært ved at sætte gnidningsfrit i gang i første gear.

Hvad får jeg for pengene? Du kan som sagt finde en toliters turbo med 200 hestekræfter fra 2007, der blot har kørt 67.000 km. Du kan også finde en nyere med enten en 140-hestes 1,8-liters-motor, men så fordufter en essentiel del af køreglæden.

BMW 330i Cabriolet

Fordi du får den mest velkørende fire-personers cabriolet. Den glimrer med en sublim balance og præcision. Den treliters sekscylindrede motor hører også til de bedste med sin lækre lyd og gode respons. Den har motorkraft nok til, at du kan nyde fornemmelsen af baghjulstræk.

Hvad kan gå galt? Er rimelig skudsikker, så længe du går efter et velplejet eksemplar. Slidte bøsninger i forhjulsophænget kan føre til udskiftning af hjulophængets triangel-bærearme. Klonklyde fra baghjulsophænget kan være tegn på en defekt fjeder.

Hvad får jeg for pengene? Et budget på 300.000 kroner rækker til en 330 Ci fra 2005, der har kørt 103.000 km. Her få du en treliters, 231 hestekræfter stærk sekscylindret motor, læderindtræk, navigationsanlæg og klimaanlæg.

Audi A4 Cabriolet

Fordi den har et elegant og tidløst design, der vil holde mange år fremover og sikre en lavere afskrivning, end du får med mange andre cabrioleter. Interiøret ser stilrent og luksuriøst ud, og når du sidder i den lækre kabine, føles den solid nok til at kunne klare et par verdenskrige.

Hvad kan gå galt? Ikke forfærdelig meget, for denne generation A4 hører til en af de mest solide og pålidelige biler fra Audi. Der er dog konstateret fejl på aircondition-anlægget og kølesystemet. Undgå det trinløse Multitronic-gear, der kan være dyrt at udbedre.

Hvad får jeg for pengene? Den mest udbredte A4 Cabriolet-model er den 2,4-liters V6-motor med 170 hestekræfter, der har udmærket motorkraft og god lyd, og som står til 270.000 kroner for en årgang 2005 med et kilometertal på 51.000.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere